41,6% (r/r) – o tyle wzrósł eksport z Polski do USA w kwietniu 2025 roku. Stolarka w liczbach #28

Autor: |Data publikacji:

Rynek amerykański od kilku lat staje się coraz ważniejszym kierunkiem eksportowym dla polskich producentów stolarki otworowej. Mimo licznych zawirowań związanych między innymi z cłami sytuacja wydawała się dosyć niepewna, ale dane za pierwsze cztery miesiące 2025 roku pokazują tendencję wzrostową. Szczególnie imponujący był kwiecień 2025 roku, kiedy wartość eksportu do USA wzrosła aż o 41,6 proc. w porównaniu z kwietniem 2024 roku.

W niniejszej analizie przedstawiamy szczegółowe dane dotyczące eksportu za pierwsze cztery miesiące 2025 roku, porównując je do analogicznego okresu 2024 roku, z odniesieniami do całorocznych trendów oraz czynników mogących wpłynąć na przyszłość eksportu stolarki do USA.

eksport do USA
Wartość eksportu stolarki z Polski do USA w kwietniu 2025 r. wzrosła aż o 41,6 proc. w porównaniu analogicznym okresem poprzedniego roku. Fot. Adobe Stock

Rekordowe tempo wzrostu eksportu stolarki do USA w kwietniu 2025

Wartość eksportu stolarki okiennej i drzwiowej z Polski do USA wyniosła w kwietniu 2025 roku 11,8 mln euro i była o 41,6 proc. wyższa niż rok wcześniej. Kwiecień 2025 r. przyniósł wolumen eksportu na poziomie 25 tys. sztuk, wobec 18 tys. sztuk w kwietniu 2024 r. (dynamika +38,9 proc. r/r).

Bardzo duży wzrost zanotowano w segmencie okien drewnianych, gdzie wartość eksportu w kwietniu była niemal dwukrotnie wyższa niż przed rokiem (+96,3 proc. r/r). Dynamicznie rozwijała się również sprzedaż ślusarki stalowej, notując wzrost o 73,4 proc. rok do roku, a także ślusarki aluminiowej – tu wartość eksportu wzrosła o blisko połowę (+49,8 proc. r/r), utrzymując tym samym pozycję lidera wartościowego. Stolarka z PCW również odnotowała znaczący wzrost, sięgający 37,1 proc. w porównaniu z kwietniem 2024 roku. Jedynym segmentem, w którym w kwietniu pojawił się spadek, były drzwi drewniane – eksport tej grupy zmniejszył się o 33,3 proc.

Eksport stolarki z Polski do USA po pierwszych czterech miesiącach w ujęciu wartościowym

Wartość eksportu stolarki okiennej i drzwiowej z Polski do USA po pierwszych czterech miesiącach 2025 roku wyniosła 39,2 mln euro, wobec 32,2 mln euro w analogicznym okresie 2024 roku, co oznacza wzrost o 21,8 proc. Pod względem liczby eksportowanych okien i drzwi, także widoczny jest wzrost. Łącznie, w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku do USA trafiło 77 tys. sztuk wyrobów stolarki, podczas gdy rok wcześniej było to 71 tys. sztuk – wzrost o 8,4 proc. r/r.

W pierwszych czterech miesiącach 2025 roku na rynku amerykańskim polscy producenci osiągnęli bardzo dobre wyniki we wszystkich głównych segmentach materiałowych stolarki otworowej, choć dynamika wzrostu była zróżnicowana. Największą wartość eksportu uzyskano w segmencie ślusarki aluminiowej. Sprzedaż po pierwszych czterech miesiącach 2025 roku osiągnęła poziom 18,5 mln euro, co oznacza wzrost o 29,4 proc. r/r. Drugą grupą pod względem wartości jest stolarka z PCW (13,2 mln euro, wzrost o 10,4 proc.). Natomiast rozpatrując dynamikę eksportu, to największy wzrost odnotowały okna drewniane. Po czterech miesiącach wartość eksportu wyniosła 2,3 mln euro, co przekłada się na wzrost aż o 102,2 proc. r/r. Również eksport ślusarki stalowej charakteryzował się dużą dynamiką. Odnotowano wzrost o 30,4 proc., do poziomu 3,3 mln euro. Natomiast spadek odnotowano w segmencie drzwi drewnianych. Ukształtował się on na poziomie -17,9 proc. (z 2,2 mln euro do 1,8 mln euro).

Warto również zwrócić uwagę na szerszy kontekst rynku UE. W Stolarka w liczbach #19 pisaliśmy o eksporcie ślusarki do USA w 2024 roku.  Jego łączna wartość z 27 krajów UE do USA w 2024 roku wyniosła aż 161,3 mln euro. To pokazuje, jak istotnym kierunkiem dla całej europejskiej branży stolarki staje się rynek amerykański. Więcej szczegółowych danych znajdziesz w artykule: 161,3 mln euro – eksport ślusarki aluminiowej z 27 krajów UE do USA w 2024 r.

Czy poziom eksportu przetrwa po zmianach w amerykańskich cłach?

Obecne bardzo wysokie wyniki mogą być w pewnym stopniu efektem działań wyprzedzających ze strony polskich eksporterów. W kwietniu 2025 roku wzrost – zarówno wartościowy, jak i ilościowy – przekroczył 40 proc., co może oznaczać, że firmy starają się zrealizować zamówienia przed potencjalnymi zmianami w polityce celnej USA. Dziś wygasa bowiem 90-dniowy okres zawieszenia wprowadzonych przez prezydenta USA ceł na towary z kilkudziesięciu krajów.

Możliwość przywrócenia lub podwyższenia ceł po tej dacie stanowi poważną niewiadomą dla polskich eksporterów. Z końcem lipca możemy więc spodziewać się ewentualnego wyhamowania dynamiki lub nawet korekty – wszystko zależy od decyzji administracji USA. Na ten moment jednak nie obserwujemy żadnych symptomów spadku – wręcz przeciwnie – polskie firmy skutecznie radzą sobie w obecnej sytuacji.

Artykuł powstał na podstawie danych udostępnionych przez Centrum Analiz Branżowych.