Nastroje wśród sprzedawców okien są umiarkowanie pozytywne. Większość ocenia, że choć klienci wciąż kupują stolarkę, to rynek jest trudny.
W Polsce w 2023 r. popyt na okna, w porównaniu z rokiem 2022 znacząco spadł. W samym pierwszym półroczu minionego roku produkcja okien i drzwi była niższa o ok. 20 proc. Sprzedawcy odczuwają te negatywne nastroje i przyznają, że od roku można mówić o niskim popycie. Choć klienci nadal kupują, to jest ich mniej. Według handlowców pieniądz stał się drogi z powodu wysokiej inflacji i wysokich stóp procentowych kredytów.
Część sprzedawców uważa, że dwa lata temu, gdy gwałtownie wzrosły ceny i podniesione zostały stopy procentowe, nastąpił spadek zamówień, ale nie był on jeszcze bardzo dotkliwy. A to dlatego, że wiele budów było rozpoczętych, a ludzie kupowali stolarkę, by zakończyć inwestycję. O dużym spadku mówiło się natomiast już w 2023 r. Obecnie sytuacja się trochę poprawiła i ustabilizowała, ale sprzedaż okien jest wciąż trudna.
Czynniki wpływające na sprzedaż okien
Handlowcy odnoszą się do programu „Czyste Powietrze” i uważają, że wpływa on pozytywnie na sprzedaż. Przyznają, że wielu klientów w minionym roku i obecnie przychodzi do sklepu, bo planuje wziąć udział w programie i otrzymać dotację. To także oznacza, że kupowane okna mają wysokie parametry termiczne, bo takie są wymogi.
Jako kolejny aspekt, który pozytywnie wpływa na sprzedaż, handlowcy wymieniają markę producenta. Jeśli w salonie znajdzie się wyroby znanego producenta, który wyrobił sobie opinię jako firma dbająca o jakość, obsługę klienta, wówczas nie można narzekać na brak klientów. Do takiego sklepu przychodzą przede wszystkim osoby, które mniej zwracają uwagę na cenę, a bardziej zależy im na jakości.
Tekst powstał na podstawie rozmów ze sprzedawcami okien z salonów z Warszawy, Poznania, Wieliczki, Krosna, Jaskrowa i Sochaczewa.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".