W okresie od stycznia do października 2023 r. dynamika polskiego eksportu zahamowała. Tymczasem sprzedaż zagraniczna jest istotną częścią dochodów firm z branży stolarki. A są wśród nich też takie, dla których jest to jedyny kierunek.
Nadal eksport polskiej stolarki notuje wzrosty, jednak ich dynamika jest w ostatnich miesiąca niższa. Taka sytuacja zmusza do zastanowienia się nad tym, jakie są atuty polskich firm na gruncie zagranicznym. Zapytaliśmy o to menedżerów z branży.
Kreatywność, pracowitość i elastyczność
„Polscy producenci szybko adaptują się do zmieniających się warunków – zarówno wynikających z przepisów, jak i oczekiwań klientów” – powiedział Grzegorz Ratajczak, członek zarządu firmy Krispol.
– Naszą branżę cechuje również kreatywność i pracowitość – a to determinanty sukcesu, które nadal w moim odczuciu będą decydowały o konkurencyjności za granicą – zaznacza Grzegorz Ratajczak i dodaje: – Nie bez znaczenia jest również atrakcyjność cenowa. Cały czas mamy nieco niższe koszty pracy i komponentów w porównaniu do zagranicznych wytwórców. Polska jest w stanie zaoferować produkty wysokiej jakości w atrakcyjnej cenie, co przyciąga klientów z zagranicy.
Wysoka jakość i konkurencyjne ceny
Na dostosowanie się do zmieniających się potrzeb klientów wskazuje również Daniel Góralczyk, dyrektor handlowy w firmie Stollar Systemy Okienne. I zaznacza, że adaptacja do warunków rynkowych, w tym preferencji konsumentów oraz przepisów budowlanych, jest istotna w poszczególnych krajach.
– Jednym z najważniejszych czynników jest utrzymanie wysokiej jakości wyrobów przy zachowaniu konkurencyjnych cen, co do tej pory stanowiło o sile polskich produktów na rynkach międzynarodowych. Innowacje i rozwój technologiczny to aspekty pozwalające na wyróżnienie się na rynkach zagranicznych – dodaje Daniel Góralczyk.
Bezpieczeństwo i komfort użytkowania
Właściciel firmy Abakus Okna, Marek Porzecki, podkreśla również inne aspekty. Jego zdaniem można postawić na wdrażanie innowacji produktowych, ale także zaproponować cały szereg wartości dodanych: ochronę przed słońcem, owadami, promieniowaniem, smogiem.
– Możemy postawić na bezpieczeństwo stolarki, komfort użytkowania, kompatybilność z systemami domu inteligentnego. Oczywiście również na ekologię – chociażby proponując rozwiązania chroniące ptaki przed kolizjami z dużymi przeszkleniami, a także modyfikując procesy produkcyjne, tak by były przyjazne środowisku – wskazuje Marek Porzecki.
Zobacz również
Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku
Assa Abloy Mercor Doors wygasza produkcję w fabryce w Bielsku. Działalność będzie przeniesiona do zakładu w Dobrzeniu Wielkim.
Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi
Grupa Arbonia poinformowała o podjęciu ostatecznej decyzji co do sprzedaży dywizji klimatu firmie Midea Electrics Netherlands. Pierwsze kroki związane ze zbyciem były podjęte na początku tego roku.
ML System z prawie 300-procentowym wzrostem eksportu
Grupa ML System opublikowała dane finansowe za rok 2023. W tym czasie wielokrotnie zwiększył się eksport. Natomiast zarówno przychody ze sprzedaży, jak i zysk brutto oraz EBIDTA zmalały.