Grupa Selena, jeden z globalnych liderów w produkcji i dystrybucji chemii budowlanej, zakończyła rok 2024 z imponującym wzrostem rentowności oraz ponad dwukrotnie wyższym zyskiem brutto niż w roku poprzednim. Pomimo niesprzyjającej koniunktury w sektorze budowlanym, firmie udało się utrzymać stabilny kurs i osiągnąć rekordowe wyniki finansowe.

Grupa Selena z podwójnym zyskiem i rosnącą rentownością
W 2024 roku Grupa Selena odnotowała zysk brutto w wysokości 24,9 mln euro – to aż o 103,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrosła również rentowność brutto, osiągając poziom 33,9 proc. wobec 30,9 proc. w 2023 roku. Zysk operacyjny (EBIT) zwiększył się o ponad 40 proc. r/r, osiągając 33,8 mln euro. Jeszcze większą dynamikę wzrostu widać w zysku netto z działalności kontynuowanej. Wyniósł on 20 mln euro – o 80 proc. więcej niż rok wcześniej.
Taki wynik to nie tylko efekt skutecznej strategii finansowej, ale też dowód na odporność Grupy Selena wobec trudnych warunków rynkowych. Rok 2024 upłynął pod znakiem wysokiej inflacji, kosztownych kredytów hipotecznych i ograniczonej aktywności inwestycyjnej w budownictwie mieszkaniowym w Polsce.
Strategia przynosi efekty
Selena, działająca w ponad 100 krajach i mająca zakłady produkcyjne na trzech kontynentach, skutecznie wykorzystała swoją międzynarodową obecność oraz dywersyfikację produktową i geograficzną. Zarząd Grupy, mimo niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej, nie zrezygnował z ambitnych celów rozwojowych.
W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w kierownictwie firmy, mające na celu dalsze wzmacnianie pozycji na globalnym rynku. Walter Brattinga objął funkcję Chief Commercial Officer, koncentrując na tworzeniu i wdrażaniu strategii handlowej Grupy. Natomiast Andrzej Zygadło jako Chief Corporate Development Officer odpowiada za wyznaczanie kierunków w obszarze fuzji i przejęć (M&A) oraz realizację celów akwizycyjnych. W opinii prezesa Sławomira Majchrowskiego, właśnie fuzje i przejęcia będą kluczowym narzędziem skalowania działalności w najbliższych latach.
Kurs na przyszłość: dywersyfikacja i poprawa konkurencyjności
Zarząd Grupy Selena zapowiada kontynuację obranej strategii, której osią pozostaje szeroko zakrojona dywersyfikacja – zarówno produktowa, jak i geograficzna. Selena planuje rozszerzenie działalności, m.in. w Europie Zachodniej oraz obu Amerykach, poprzez fuzje i przejęcia, służące zwiększeniu skali działalności.
Wśród planowanych kierunków rozwoju produktów będzie ich dostosowywanie do do lokalnych potrzeb użytkowników. Głównie w segmentach związanych z termomodernizacją, poprawą efektywności energetycznej budynków oraz hydroizolacją. Firma wiąże z tymi obszarami nadzieje na wzrost m.in. w kontekście programu „Czyste Powietrze” oraz środków z Krajowego Planu Odbudowy.
Zobacz również
Hörmann – w Gromadce działa nowy zakład niemieckiej firmy
Hörmann przeniósł część produkcji do Polski. Od niedawna nowy zakład w Gromadce działa z pełną mocą. Pierwotnie miał on powstać w parku przemysłowym Langebrede w Steinhagen w Niemczech. Okazało się to jednak niemożliwe.
Rynek aluminium – prognoza na najbliższe lata
Rynek aluminium jest zagrożony pogłębiającym się niedoborem podaży. Coraz bardziej przewyższa on rosnący popyt na ten metal. Taka tendencja ma się utrzymać w roku 2025 i kolejnych latach.
Raport roczny Schüco – po raz kolejny spadek przychodów
Raport roczny Grupy Schüco obejmuje wyniki za rok 2024, ale nie tylko. Firma podsumowała również zmiany personalne, jakie miały miejsce w tym okresie. Ponadto przedstawiła informacje dotyczące działań prośrodowiskowych.