Grupa Selena, jeden z globalnych liderów w produkcji i dystrybucji chemii budowlanej, zakończyła rok 2024 z imponującym wzrostem rentowności oraz ponad dwukrotnie wyższym zyskiem brutto niż w roku poprzednim. Pomimo niesprzyjającej koniunktury w sektorze budowlanym, firmie udało się utrzymać stabilny kurs i osiągnąć rekordowe wyniki finansowe.

Grupa Selena z podwójnym zyskiem i rosnącą rentownością
W 2024 roku Grupa Selena odnotowała zysk brutto w wysokości 24,9 mln euro – to aż o 103,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrosła również rentowność brutto, osiągając poziom 33,9 proc. wobec 30,9 proc. w 2023 roku. Zysk operacyjny (EBIT) zwiększył się o ponad 40 proc. r/r, osiągając 33,8 mln euro. Jeszcze większą dynamikę wzrostu widać w zysku netto z działalności kontynuowanej. Wyniósł on 20 mln euro – o 80 proc. więcej niż rok wcześniej.
Taki wynik to nie tylko efekt skutecznej strategii finansowej, ale też dowód na odporność Grupy Selena wobec trudnych warunków rynkowych. Rok 2024 upłynął pod znakiem wysokiej inflacji, kosztownych kredytów hipotecznych i ograniczonej aktywności inwestycyjnej w budownictwie mieszkaniowym w Polsce.
Strategia przynosi efekty
Selena, działająca w ponad 100 krajach i mająca zakłady produkcyjne na trzech kontynentach, skutecznie wykorzystała swoją międzynarodową obecność oraz dywersyfikację produktową i geograficzną. Zarząd Grupy, mimo niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej, nie zrezygnował z ambitnych celów rozwojowych.
W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w kierownictwie firmy, mające na celu dalsze wzmacnianie pozycji na globalnym rynku. Walter Brattinga objął funkcję Chief Commercial Officer, koncentrując na tworzeniu i wdrażaniu strategii handlowej Grupy. Natomiast Andrzej Zygadło jako Chief Corporate Development Officer odpowiada za wyznaczanie kierunków w obszarze fuzji i przejęć (M&A) oraz realizację celów akwizycyjnych. W opinii prezesa Sławomira Majchrowskiego, właśnie fuzje i przejęcia będą kluczowym narzędziem skalowania działalności w najbliższych latach.
Kurs na przyszłość: dywersyfikacja i poprawa konkurencyjności
Zarząd Grupy Selena zapowiada kontynuację obranej strategii, której osią pozostaje szeroko zakrojona dywersyfikacja – zarówno produktowa, jak i geograficzna. Selena planuje rozszerzenie działalności, m.in. w Europie Zachodniej oraz obu Amerykach, poprzez fuzje i przejęcia, służące zwiększeniu skali działalności.
Wśród planowanych kierunków rozwoju produktów będzie ich dostosowywanie do do lokalnych potrzeb użytkowników. Głównie w segmentach związanych z termomodernizacją, poprawą efektywności energetycznej budynków oraz hydroizolacją. Firma wiąże z tymi obszarami nadzieje na wzrost m.in. w kontekście programu „Czyste Powietrze” oraz środków z Krajowego Planu Odbudowy.
Zobacz również
Produkcja budowlano-montażowa w pierwszym półroczu 2025 r.
Produkcja budowlano-montażowa w czerwcu 2025 r. była wyższa niż rok wcześniej. Jednocześnie w odniesieniu do całego pierwszego półrocza nastąpił spadek. Taką informację podał GUS w swoim najnowszym raporcie.
Raport finansowy Soudala wskazuje na wzrost przychodów
Raport finansowy Soudala za rok 2024 podkreśla, że ten okres był dla firmy rekordowy. Duże były nie tylko przychód, ale też EBIDTA oraz kwoty przeznaczone na inwestycje.
Akwizycje ogłosiły firmy Profine, Hörmann oraz Dormakaba
Akwizycje rozszerzające portfolio firm ogłosiły ostatnio Profine, Hörmann oraz Dormakaba. Ponadto Dormakaba sprzedała jeden ze swoich podmiotów.