Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Centrum Analiz Branżowych, salony okienne są zdecydowanie najpopularniejszym kanałem sprzedaży okien w Polsce. Aż 99 proc. producentów sprzedaje okna przez własne lub zewnętrzne, autoryzowane punkty.
- Większość sprzedaży okien odbywa się za pośrednictwem salonów
- W Polsce działa ponad 8 tys. dystrybutorów
- Aż 7 na 10 firm na ponad 10-letnie doświadczenie w branży
- Co trzeci dystrybutor sprzedaje za granicą
Ponad połowa producentów deklaruje, że więcej okien sprzedaje właśnie poprzez salony niż bezpośrednio do firm budowlanych i deweloperskich, firm montażowych nieposiadających własnych punktów handlowych, składów budowlanych czy za pośrednictwem internetu – czytamy w wynikach badania przeprowadzonego przez CAB.
Dzisiaj większość salonów okienno-drzwiowych jest zamknięta, zapytań jest zdecydowanie mniej, ale duża część realizuje zamówienia z początku roku, kiedy to w całej Polsce działało około 8-9 tys. dystrybutorów okien. Spośród największych dystrybutorów 9 proc. sprzedawało rocznie co najmniej 3 tys. okien, podczas gdy sprzedaż 16 proc. najmniejszych firm nie przekraczała 250 okien, a więc była ponad 12-krotnie mniejsza. Te radykalne różnice widać niemal na każdym polu. Ponad połowa firm dystrybucyjnych działa na terenie maksymalnie jednego województwa, ale na rynku można spotkać również takie, które obsługują kilka województw lub nawet cały kraj (14 proc.). Co trzeci dystrybutor deklaruje, że ma doświadczenie w sprzedaży na rynki zagraniczne.
Rynek dystrybutorów okien intensywnie rozwijał się w pierwszej dekadzie tego wieku. Ponad 10-letnie doświadczenie w branży stolarki ma 7 na 10 firm handlowych. Na rynku praktycznie nie pojawiają się nowe firmy dystrybucyjne, które same zgłaszają się do producentów okien z propozycją współpracy. Jedynie 2 proc. salonów działa na rynku nie więcej niż dwa lata. Budowanie przez producentów okien własnej sieci możliwe jest niemal wyłącznie poprzez oferowanie współpracy już dawno istniejącym firmom handlowym, najlepiej tym największym.
Z danych tych jasno wynika, że chcąc zwiększyć swoje udziały w krajowym rynku, gdzie rocznie sprzedaje się ponad 7 mln okien, należy zadbać o współpracę z dystrybutorami. Dobrym rozwiązaniem wydaje się podjęcie kooperacji z takimi, którzy posiadają co najmniej kilka nowoczesnych salonów. Przychody takich dystrybutorów są niejednokrotnie wyższe, niż w przypadku małych producentów a ich zaplecze finansowe i organizacyjne są w bardzo dobrej kondycji.
Jak ważne są to aspekty przekonujemy się dobitnie w ostatnim czasie, gdy z dnia na dzień wielu producentów zaczęło przyjmować zamówienia tylko ze 100-proc. przedpłatą. Niewykluczone, że za kilka tygodni firmy dystrybucyjne, które nie miały wystarczających rezerw nie będą mogły w trudnych warunkach gospodarczych nadal funkcjonować. Wówczas część producentów okien może stracić swoich przedstawicieli w niektórych regionach. Jednocześnie ta sytuacja może być okazją dla mocniejszych firm handlowych do dalszego umocnienia swojej pozycji w regionie.
W najbliższym czasie dużo uwagi poświęcać będziemy w naszym serwisie bieżącej sytuacji w salonach okienno-drzwiowych. Uruchomimy również odrębny dział prawno-ksiegowy z fachowymi poradami dla dilerów. Zachęcamy do śledzenia naszych publikacji, a waszej uwadze polecamy najnowszy raport CAB z wykazem 1000 największych dystrybutorów stolarki w naszym kraju.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".