Sprzedaż urządzeń smart home rośnie szybko w Polsce i innych krajach naszego regionu, jednak nadal prawie 90 proc. tego rynku należy do zachodniej części kontynentu. Odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie są nowe, łatwe w obsłudze systemy.
Niezależna firma analityczna IDC (International Data Corporation) w lipcu opublikowała najnowszą edycję technologicznego kwartalnika Smart Home Device Tracker. Przedstawione w nim wyniki badań pokazują wzrost rynku smart home w pierwszym kwartale tego roku w Europie o 23,9 proc. Na całym kontynencie sprzedano 21,3 mln systemów zarządzania automatyką domową.
Według raportu ponad 88 proc. europejskiego rynku smart home należy do zachodniej części Starego Kontynentu. Jednak kraje Europy Środkowej i Wschodniej odnotowały większy wzrost, wynoszący 31,2 proc. rok do roku. Z kolei badania ABI Research dowodzą, że wartość światowego rynku smart home sięgnie 123 mld dolarów do 2022 roku. Obecnie wynosi ona 56 mld dolarów. Rokowania na przyszłość są optymistyczne.
IDC prognozuje, że rynek inteligentnego domu osiągnie w tym roku zawrotną wielkość 107 mln dostarczonych sztuk, a to z kolei oznacza wzrost o jedną piątą w porównaniu z 2018 r. Biorąc pod uwagę dane Eurostatu, które mówią, że w UE mamy 220 mln gospodarstw domowych, oznacza to, że co drugi europejski dom jest już smart!
– mówi Emilia Dudek, Marketing Manager w Rettig Heating, lidera branży grzewczej.
Inteligentne systemy grzewcze
Systemy grzewcze były jednymi z pierwszych automatyzowanych instalacji domowych. Czołowi producenci branży ogrzewania od lat proponują programowanie temperatury dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników. Obecnie firmy takie jak Rettig Heating, właściciel marki Purmo, nie ograniczają się do sterowania CO. Na przykład system TempCo E3 zarządza również ogrzewaniem elektrycznym, oświetleniem, klimatyzacją i bramą garażową. Z pomocą urządzeń przenośnych – smartfonów i tabletów – można zdalnie zarządzać domem z każdego miejsca na świecie. Podobne rozwiązania, jeszcze bardziej rozbudowane, mają w ofercie inne firmy tej branży, np. Honeywell i Salus Controls.
Według IDC oświetlenie, bezpieczeństwo domu i termostaty stanowiły łącznie 20,8 proc. rynku inteligentnych domów w pierwszym kwartale 2019 roku. Eksperci oczekują, że do roku 2023 te trzy połączone kategorie zwiększą udział w rynku o 9,5 p. p. Przewidują też, że w roku 2023 liczba inteligentnych domów i mieszkań osiągnie 183,9 mln sztuk. Będzie to efektem wzrostu zainteresowania Europejczyków rozrywką wideo oraz inteligentnymi głośnikami. Sprzedaż smart głośników z asystentami mowy wzrosła bowiem o 58,1 proc. do 3,35 mln dostarczonych egzemplarzy, z czego blisko 90 proc. konsumentów wybiera Amazon Echo lub Google Home.
Ekosystem Yubii
Zintegrowane systemy automatyki stwarzają we wnętrzach optymalne warunki do życia, stąd w branży zaczyna się używać terminu „ekosystem”. Odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie rynku są ciągle pojawiające się nowe rozwiązania. Nowy inteligentny ekosystem domowy wprowadziła niedawno firma Nice. Światowa premiera Yubii odbyła się 2 lipca w Mediolanie. Równolegle system został wprowadzony na polski rynek. Jego głównym elementem jest bramka Core, która po wpięciu do domowej sieci W-Fi łączy automatykę Nice. Pozwala na zarządzanie automatyką do rolet, markiz, żaluzji, bram wjazdowych i garażowych, jak też sterowanie szlabanami i oświetleniem. Dwukierunkowa komunikacja z wykorzystaniem pilotów Era One BD, umożliwia sprawdzenie czy bramy, rolety, żaluzje zostały prawidłowo zamknięte. Można nimi zarządzać także z poziomu smartfona, a poza tym system daje możliwość tworzenia indywidualnych scenariuszy.