Rekordowa produkcja okien mimo spowolnienia

Red.: RK |Data publikacji: 2020-01-30

Wstępne podsumowanie wyników polskiego przemysłu okienno-drzwiowego w minionym sezonie pokazuje wyraźne wyhamowanie eksportu i związane z tym zmniejszenie produkcji. Biuletyn kwartalny Centrum Analiz Branżowych przewiduje, że podobnie sytuacja wyglądać będzie w sezonie 2020.

Eksport okien i drzwi rósł w ostatnich latach w tempie dwucyfrowym. W roku 2019 również wzrosła liczba wyeksportowanych okien i drzwi, ale dwucyfrowe tempo utrzymała tylko ślusarka aluminiowa. Niewielki wzrost odnotowano w eksporcie okien tworzywowych, natomiast stolarka z drewna była w minionym sezonie ponownie pod kreską. Ogółem eksport stolarki z Polski wzrósł w minionym sezonie ilościowo o 4 proc., ale już na kilku istotnych dla nas rynkach sprzedaż naszych produktów niestety zmalała.

W konsekwencji stagnacji w eksporcie zmniejszyła się również dynamika produkcji. W roku 2019 była ona mniejsza niż 2 proc., a i to raczej za sprawą firm większych, mocniej zaangażowanych na rynkach zagranicznych. Wiele mniejszych firm, skoncentrowanych głównie na rynku krajowym, wyraźniej odczuło spadki popytu na swoje wyroby. Zdaniem analityków CAB pogłębia się przez to zjawisko dwóch prędkości w segmencie stolarki: więksi producenci rozwijają potencjał produkcyjny, natomiast mniejsze zakłady ograniczają swoje zaangażowanie koncentrując się na działaniach bardziej marżowych. Pomimo jednak mniejszej dynamiki wzrostu segment okienny w Polsce wyprodukował w 2019 r. ponad 15 mln sztuk okien, co było kolejnym rekordem ilościowym! Podobny poziom produkcji spodziewany jest w obecnym sezonie.

Szczegółowe dane ilościowe na temat produkcji i sprzedaży okien i drzwi w poszczególnych segmentach materiałowych (PCW, aluminium, drewno) dostępne są w kwartalnych biuletynach CAB.

Zobacz również

Nowe Centrum Badawczo-Rozwojowe Deforu

Nowe Centrum Badawczo-Rozwojowe Deforu

Defor planuje zbudowanie Centrum Badawczo-Rozwojowego. Będzie się tam znajdowało m.in. laboratorium do badania fasad.

Vikking wzmacnia dział handlowy

Vikking wzmacnia dział handlowy

Od początku czerwca 2021 roku Mateusz Pniak obejmuje stanowisko regionalnego managera sprzedaży na terenie południowej Polski. Do zadań nowego pracownika będzie należało promowanie marki VIKKING jako producenta drzwi kompozytowych oraz okien o unikalnej strukturze Real Wood.  

AGC sprzedaje swoje zakłady w USA

AGC sprzedaje swoje zakłady w USA

AGC sprzedaje trzy fabryki produkujące szkło budowlane w USA. Nabywcą jest Cardinal, wartość transakcji t 450 mln dol.

1