Producenci stolarki pierwszy kwartał oceniają jako bardzo dobry pod kątem wartości i wolumenu sprzedaży. Firmy jednak spodziewają się, że w kolejnych kwartałach sprzedaż może zacząć spadać.
Sondowane przez nas duże firmy wytwarzające okna i drzwi pierwszy kwartał zaliczają do bardzo udanych. Producenci notują przede wszystkim wzrost wartości sprzedaży – jest to wskaźnik, który u większości jest na wysokim plusie, głównie ze względu na podwyżki, które nastąpiły od połowy 2021 r. Dlatego firmy mówią o ogromnych, rekordowych wzrostach, na poziomie nawet 50-60 proc. Jednak producenci odnotowali także zwiększoną liczbę sprzedanych produktów w stosunku do I kwartału 2021 r. Tutaj pytani przez nas producenci informują o kilkunastoprocentowych wzrostach, średnio jest to ok. 15 proc.
Producenci borykali się w tym okresie z szeregiem problemów na rynku, od stale rosnących cen surowców, energii, poprzez problemy logistyczne, na niepewności na rynku budowlanym kończąc. Firmy oceniają, że inwestorzy podejmowali decyzje o zakupie stolarki na początku roku, bo spodziewali się kolejnych wzrostów cen, stąd wynikał duży popyt na okna i drzwi. Jednak inflacja i wojna za naszą wschodnią granicą to czynniki, które wpływają na to, że obecnie klienci wycofują się z decyzji o budowie. Producenci zakładają, że już w III kwartale, najpóźniej na jesieni, odczuwalny będzie spadek zamówień na okna i drzwi dla nowego budownictwa.
Wojna wpływa także na inny aspekt działalności producentów – wielu pracowników z Ukrainy wróciło do swojego kraju. Brakuje więc siły roboczej w fabrykach, ale także w ekipach montażowych.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".