Problemy niemieckiego rynku stolarki

Autor: |Data publikacji:

Polscy producenci okien i drzwi stawiają duży nacisk na eksport. Dla wielu z nich liczącym się odbiorcą są Niemcy. Jakie są w obecnej chwili szanse na rozwój tego kierunku ekspansji?

Niemcy Reichstag Berlin

Rynek niemiecki jest najistotniejszym rynkiem zagranicznym, na którym sprzedają producenci stolarki z Polski. Sytuacja za naszą zachodnią granicą ma duże znaczenie dla funkcjonowania całej branży, więc powstaje pytanie, z jakimi problemami mierzą się obecnie niemieckie firmy? Swoje zdanie na ten temat przedstawił nam Marek Sprengel, prezes zarządu Awilux Polska:

Zauważamy, że niemieckie przedsiębiorstwa w wyniku najpierw pandemii, trudności z dostępem do surowców, wysokiej jak na Niemcy inflacji i restrykcyjnej polityki EBC borykają się z wyzwaniem adaptacji do nowych warunków rynkowych. To z kolei wpływa na dynamikę sektora budowlanego. Niezmiernie istotnym elementem jest również brak wyraźnych i konkretnych działań ze strony niemieckiego rządu federalnego. Brak uruchomienia środków na modernizację budynków na oraz na nowe budownictwo energooszczędne na szerszą skalę, zwłaszcza w ramach programu KPO, generuje dodatkową stagnację i niepewność. To zjawisko dotyka nie tylko kwestii finansowania nieruchomości, ale także ogólnego klimatu biznesowego w Niemczech.

Innym problemem w kontekście finansowania jest to, że niemieckie firmy, podobnie jak większość w krajach Europy korzystających z euro, przyzwyczaiły się do bardzo niskich stóp procentowych. – Wzrost oprocentowania kredytów hipotecznych do poziomu 5-5,5 proc., a czasami nawet więcej, stanowi realne wyzwanie dla inwestorów indywidualnych, firm budowlanych i deweloperów. Jednocześnie z oficjalnych danych wynika, że niemiecki rynek nadal wykazuje ogromne zapotrzebowanie na mieszkania – wskazuje Marek Sprengel.

Jak wobec tego Awilux radzi sobie z niepewną sytuacją za naszą zachodnią granicą? – Choć sytuacja w Niemczech stanowi wyzwanie, skutecznie reagujemy na zmieniające się warunki, intensyfikując wysiłki na innych rynkach. Przeciwdziałanie niestabilnościom poprzez dywersyfikację stanowi kluczową część naszej strategii, umożliwiając dalszy rozwój, nawet w przypadku trudniejszych warunków na niektórych rynkach – powiedział prezes Awiluxu.

Szanse eksportowe polskich producentów

Temat szans na sprzedaż zagraniczną stolarki był i będzie obecny podczas licznych spotkań branżowych oraz w analizach. Sytuacja jest trudna, a polski eksport odnotowuje spadki. Taki wniosek płynie z badania Centrum Analiz Branżowych, o czym pisaliśmy TUTAJ.

Krajowi eksporterzy okien czy drzwi stoją przed koniecznością wyjścia z tej sytuacji. Dlatego m.in. próba odpowiedzenia na pytanie: Czy polscy producenci okien i drzwi mogą zdominować rynek europejski, była tematem wystąpienia Krzysztofa Domareckiego z Grupy Selena na Ogólnopolskim Forum Stolarki w październiku 2023 r. (pisaliśmy o tym TUTAJ). Dodać jeszcze trzeba, że pogarsza się sytuacja budownictwa w Niemczech, które są naszym największym rynkiem zagranicznym.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".