Rodzaje bram garażowych

Na rynku dostępne są różne rodzaje bram garażowych. Dowiedz się, które z nich sprawdzą się najlepiej w garażu przydomowym, a które w budynkach przemysłowych czy magazynach. Sprawdź jakie są zalety i wady każdego rozwiązania.

rodzaje bram garazowych
Najbardziej popularnym rodzajem bram są bramy segmentowe. Fot. Fakro

Jakie są rodzaje bram garażowych?

Bramy segmentowe – obecnie najpopularniejsze. Chętnie kupowane przez inwestorów indywidualnych i firmy. Stosuje się je w garażach przydomowych, podziemnych pod budynkami wielorodzinnymi oraz w obiektach przemysłowych. Buduje się je z segmentów o takiej samej szerokości i wysokości 50–60 cm. Każdy z nich, a zazwyczaj jest ich od 3 do 6, łączy się z drugim ukrytymi zawiasami. Bramy poruszają się dzięki rolkom przymocowanym do bocznych krawędzi segmentów i umieszczonych w prowadnicach na ościeżu. Skrzydło może po otwarciu wjeżdżać pod sufit lub, co jest rzadszym wariantem, kierować się w bok i ustawiać wzdłuż ściany. Bramy segmentowe w trakcie ruchu nie zajmują miejsca przed wjazdem.

Bramy uchylne – mają sztywne skrzydło, które podczas otwierania chowa się pod sufitem garażu. W trakcie wysuwa się przed ścianę budynku na odległość od 0,5 do 0,7 m, zależnie od modelu. Porusza się dzięki rolkom umieszczonym w jego górnych narożnikach. Rolki przesuwają się po prowadnicach bocznych. Ten typ bram stosuje się gównie do domów jednorodzinnych.

Bramy rozwierane – mają dwa skrzydła, które dzięki zawiasom otwierają się na boki, na zewnątrz garażu. Zajmują więc sporo miejsca przed wjazdem. Skrzydła mają konstrukcję ramową lub płycinową. Najczęściej robione są z drewna. Bramy takie zamawiane są przeważnie do budynków nawiązujących stylem do dawnego budownictwa.

Bramy zwijane – inaczej roletowe lub rolowane. Mają zastosowanie w obiektach przemysłowych, rolniczych i użyteczności publicznej. W budownictwie mieszkaniowym instaluje się je sporadycznie – w garażach podziemnych. Widujemy je przeważnie w magazynach, warsztatach, zakładach produkcyjnych. Płaszcze takich bram buduje się z wąskich elementów stalowych bądź aluminiowych połączonych elastycznie. Brama otwierając się i zamykając nie zajmuje miejsca przed wjazdem ani za nim. Płaszcz porusza się w bocznych prowadnicach i nawijany jest na wał umieszczony w górnej części otworu, nie zabierając zbyt wiele przestrzeni. W przeciwieństwie do innych bram te nadają się do dużych otworów, zapewniających dostęp nawet bardzo wysokim lub szerokim pojazdom.