Jak zadbać o bramy w sezonie zimowym?

Red.: |Data publikacji:

Ujemne temperatury, oblodzenia, zalegający śnieg i liście mają duży wpływ na działanie bram ogrodzeniowych i garażowych. Podpowiadamy co robić, aby działały bez problemu w najzimniejszej porze roku.

Bramy ogrodzeniowe

Aby uniknąć przykrych niespodzianek, o zimie trzeba pomyśleć wcześniej. Najlepszą porą na przegląd i serwis jest późna jesień. Najmniej czynności wymagają ogrodzeniowe bramy skrzydłowe. Przed zimą należy sprawdzić czy zawiasy nie stwarzają dodatkowych oporów. Jeśli skrzydła poruszają się ciężko lub skrzypią, najlepiej pokryć je wodoodpornym smarem. Żeby zabezpieczyć przed zamarzaniem zamki i kłódki trzeba je pokryć smarem silikonowym.

W bramach przesuwnych konieczne jest wyczyszczenie i smarowanie wózków jezdnych, ceownika szyny jezdnej, górnego profilu prowadzącego i rolek. W przypadku bramy poruszającej się po szynie jezdnej umieszczonej na gruncie należy dbać, aby szyna ta była zawsze czysta. Zbierający się na niej piasek, liście, śnieg, lód muszą być systematycznie usuwane, by nie utrudniały ruchu bramy.

Zawsze należy pamiętać, żeby w przestrzeni, w której porusza się skrzydło nie było przeszkód. Po większych opadach śniegu trzeba systematycznie odśnieżać podjazd i nie wykorzystywać do tego skrzydeł bramy rozwieranej z napędem. Siłownik może bowiem uznać zaspę śnieżną za przeszkodę i zamknąć bramę zamiast ją otworzyć. W przypadku bram przesuwnych samonośnych, wyposażonych w przeciwwagę, należy pamiętać również o regularnym usuwaniu śniegu w miejscu, na które nachodzi ona podczas otwierania skrzydła.

Bramy z napędami 

W bramach przesuwnych wyposażonych w napęd elektryczny ważne jest dopilnowanie, aby listwa zębata oraz napędzające ją koło zębate siłownika nie uległy oblodzeniu. Posiadacze bramy przesuwnej z szyną na gruncie muszą sprawdzać czy nie doszło do przymarznięcia kółek do profilu jezdnego bramy.
Szczególnej uwagi wymagają też napędy bram ogrodzeniowych. Przegląd powinna wykonać wyspecjalizowana ekipa, która oczyści elementy elektroniczne oraz ureguluje siłę nacisku bramy na przeszkodę.
Ważne jest także sprawdzenie działania systemu rozblokowania, który w razie braku prądu lub awarii napędu pozwala obsługiwać bramę ręcznie. Wysprzęglanie powinno być zabezpieczone przed zamarznięciem smarem silikonowym.

Częstą przyczyną nieoczekiwanej reakcji bramy automatycznej są wadliwie działające fotokomórki. Śnieg może oblepić obudowy nadajnika i odbiornika i doprowadzić do przerwania wiązki podczerwieni, wskutek czego brama otwiera się, zamiast zamknąć. Wystarczy wtedy dokładnie oczyścić obudowy fotokomórek, by przywrócić sprawność działania urządzenia.

Regularnie serwisowana brama z właściwie dobranym napędem powinna zimą działać sprawnie, jak w innych porach roku. Jednak pamiętać trzeba, że większość napędów do bram wjazdowych posiada gwarancję pracy w temperaturze od minus 20 do plus 50 stopni Celsjusza. W niższych temperaturach elektronika może odmówić posłuszeństwa. W takiej sytuacji trzeba ją użytkować ręcznie, dopóki się nie ociepli.

Bramy garażowe

Także bramy garażowe należy przygotować do zimy, tak aby trudne warunki pogodowe, nie obniżyły ich sprawności. Podstawową czynnością jest oczyszczenie płata, prowadnic, rolek jezdnych, zawiasów oraz sprężyn. Najlepiej wykonywać to na sucho, sprężonym powietrzem. Potem należy przeprowadzić konserwację tych elementów suchym smarem, który tworzy powłokę redukującą tarcie, ale nie przyciągającą brudu. Kolejną ważną czynnością jest sprawdzenie stanu, oczyszczenie oraz konserwacja uszczelek. Stosuje się do tego specjalne preparaty określane jako „silikony do uszczelek”.

Najnowsze napędy do bram garażowych nie wymagają konserwacji. Należy tylko przynajmniej co 6 miesięcy wykonywać bieżące przeglądy. Obejmują one sprawdzenie mocowania elementów, płynności pracy, skuteczności wyłącznika przeciążeniowego oraz działania rozblokowania ręcznego.
Podczas śnieżnej zimy niezbędną czynnością jest regularne oczyszczanie podjazdu. Zalegający śnieg może w pewnych sytuacjach uniemożliwić otwarcie lub zamknięcie garażu. Aby zapobiec zamarzaniu elementów bramy, nie należy pozostawiać jej w stanie otwartym na dłuższy czas.

1