Ciepła brama garażowa

Energooszczędne rozwiązania, takie jak ciepła brama garażowa, to inwestycje, które z pewnością się zwrócą. Czy w każdym garażu potrzebna jest ciepła brama? Co różni ją od pozostałych? Jak powinna być zamontowana?

Wybór bramy odbywa się w oparciu o wiele kryteriów, z czego najważniejszymi są sposób jej otwierania i oczywiście wymiary. Liczą się także napęd, kolorystyka, szczelność, zabezpieczenie przed niechcianym otwarciem. Czynnikiem, który stał się w ostatnich latach szczególnie istotny, jest izolacyjność termiczna. Ciepła brama garażowa pomoże bowiem zatrzymać ciepło w pomieszczeniu.

Kiedy potrzebna jest ciepła brama garażowa?

Ciepła brama garażowa, czyli taka o wysokiej termice, powinna być instalowana w pomieszczeniach ogrzewanych. Pozwoli zatrzymać ciepło we wnętrzu, nie narażając użytkowników na jego niepotrzebne straty. Nieszczelna i niezaizolowana byłaby potężnym mostkiem termicznym przyczyniającym się do wychładzania wnętrz. Poleca się też montować ją w nieogrzewanych garażach, ale ulokowanych w bryle budynku. Bramy instalowane w pomieszczeniach chłodniczych mają natomiast izolować przed ciepłem z zewnątrz, które nie powinno wpływać na zmianę temperatury w środku.

ciepła brama
Brama garażowa montowana w bryle budynku powinna charakteryzować się wysoką izolacjnością termiczną. Fot. Krispol

Ciepła, czyli jaka?

Przed przenikaniem ciepła dobrze chroni brama zaizolowana termicznie, czyli tzw. ciepła brama garażowa. Izolację tworzy zazwyczaj bezfreonowa piana poliuretanowa, rzadziej styropian.

Aby przegrodę uznać za właściwą, musi mieć współczynnik przenikania ciepła nie wyższy niż 1,3 W/m2K. Taki wymóg stawiają przepisy budowlane. Co więcej, wartość ma się odnosić do całego skrzydła (lub dwóch skrzydeł) bramy, i to o określonej powierzchni. Za całkiem niezłe można już uznać produkty o U = 1,0 W/m2K, a do obiektów energooszczędnych warto poszukać tych na poziomie 0,6 lub niższym.

Za najcieplejsze uchodzą bramy segmentowe. Segmenty to podłużne panele zamknięte, z blachy ocynkowanej, szczelnie wypełnione materiałem ociepleniowym i jednocześnie usztywniającym. Mają grubość od 4 do 8 cm. Oczywiście im są grubsze, tym mają lepsze parametry cieplne. Kupując taką bramę, należy upewnić się, czy wymieniony w materiałach promocyjnych, kuszący niską wartością współczynnik U odnosi się do całości, czy pojedynczego segmentu. Sam segment może mieć 0,5 W/m2K, ale dla bramy będzie to ok. 1,2 – 1,3 W/m2K.

Bramy uchylne mają skrzydła o budowie ramowej. Okładzinę tworzy przeważnie blacha wytłaczana, ale może to być również drewno. Między elementami ramy znajduje się izolacja ze styropianu bądź pianki poliuretanowej o grubości około 10 cm. Podobną budowę skrzydła i parametry termiczne mogą mieć bramy rozwierane.

W rolowanych pianką poliuretanową wypełnione są poszczególne wąskie profile tworzące płaszcz, zwane lamelami. Wytwarzane są z blachy aluminiowej i mają grubość ok. 2 cm, więc choćby z tego względu nie zapewniają aż takiej izolacyjności cieplnej jak bramy segmentowe czy uchylne.

Elementy dodatkowe – uszczelki i przeszklenia

Oprócz samego materiału termoizolacyjnego liczą się uszczelki zabezpieczające obwód bramy. W modelach segmentowych umieszczane są też między poszczególnymi sekcjami. Przeciwdziałają nawiewaniu zimnego powietrza i eliminują mostki termiczne. Interesującą opcją dodatkowego uszczelnienia obwodowego są tak zwane termoramki, czyli przekładki izolacyjne między prowadnicami płaszcza a murem.

Brama segmentowa może być też wyposażona w uszczelki wargowe, stanowiące dodatkową osłonę zasadniczych uszczelek. Dwie z takich warg instaluje się po bokach, trzecią na górze. Zastosowanie ich wraz z termoramką sprawi, że izolacyjność cieplna bramy poprawi się o blisko 15 proc., a w przypadku modeli przemysłowych – nawet o 40 procent.
Uszczelki, tak zwane podłogowe, mocowane są w dolnej krawędzi najniższego segmentu. Uszczelki znajdują się na bokach i na dole skrzydła bramy uchylnej. Mają je też bramy rozwierane. W rolowanych uszczelki gumowe lub szczotkowe mieszczą się wewnątrz prowadnic bocznych.

Gdy w skrzydle bramy uchylnej bądź segmentowej ma się znaleźć przeszklenie, powinno mieć nie gorszą izolacyjność termiczną niż pozostała część płaszcza. Wykonane jest z dwóch szyb akrylowych połączonych ramką. Ma grubość 1,6 – 3 cm. Na obwodzie znajduje się uszczelka z PCW lub EPDM.

Ciepły montaż ciepłej bramy

Montując ciepłą bramę rozwieraną lub uchylną, warto pamiętać, żeby jej skrzydło po zamknięciu znajdowało się jak najbliżej materiału ocieplającego ścianę lub – jeśli mur jest jednowarstwowy (niewymagający ocieplenia) – w połowie jego grubości. Nie dotyczy to bram segmentowych i zwijanych, bo są one montowane za otworem wjazdowym, a nie w jego świetle. Ważnym etapem jest sprawdzenie, czy boczne ścianki otworu zachowują pion i są równe. W razie potrzeby trzeba te mankamenty skorygować. Ciepły montaż zakłada zastosowanie termoramek, czyli przekładek termicznych pod ościeżnicami lub prowadnicami skrzydeł.

Gdy zajdzie potrzeba, np. pojawi się pomysł ogrzewania garażu, bramę można docieplić od środka. Przykleja się wówczas do skrzydła płyty termoizolacyjne i uszczelnia szczeliny między nimi oraz ich styki z elementami konstrukcyjnymi, np. stalową ramą. W sprzedaży są zestawy do izolacji. To maty z folii bąbelkowej, obustronnie powlekanej poliestrową folią metalizowaną, odbijającą promieniowanie cieplne. Jest też taśma dwustronnie przylepna do mocowania maty oraz taśma do uszczelniania styków. Mata ma współczynnik przenikania ciepła λ = 0,008 WmK.