Polska stolarka hitem eksportowym

Autor: |Data publikacji:

Polskim hitem eksportowym są okna i drzwi – wynika z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego na temat sprzedaży zagranicznej.

Polski Instytut Ekonomiczny podsumował 30 lat eksportu z naszego kraju. Z danych z ostatnich lat wynika, że okna i drzwi stały się jednymi z ważniejszych produktów eksportowych! To hity eksportowe w grupie wyrobów tradycyjnych. Na drugiej pozycji hitów (na pierwszej są grzyby) znajdują się drzwi, okna oraz progi drzwiowe z tworzyw sztucznych. Udział tych produktów w światowym eksporcie w 2018 r. wyniósł 31,9 proc., natomiast udział w krajowym eksporcie w 2019 r. to 0,45 proc. Jak podają analitycy, dynamika wzrostu w stosunku 2019/2012 (gdzie 2012=100) wynosi 208.

Na trzeciej pozycji hitów eksportowych są okna i okna balkonowe z drewna. Tutaj udział w światowym eksporcie w 2018 r. wyniósł 28,7 proc., a udział w krajowym eksporcie w 2019 r. to 0,24 proc. W przypadku okien drewnianych dynamika wzrostu wyniosła 188 (w zestawieniu 2019/2012 r., gdzie 2012=100).

Foto: Abakus

Ekonomiści przyznają, że Polska jest największym europejskim producentem i eksporterem okien i drzwi. Głównym produktem sprzedawanym za granicę jest stolarka z tworzyw sztucznych. W 2019 r. firmy z Polski wysłały za granicę okna i drzwi z PCW o wartości 1,1 mld euro. To niemal podwojenie wartości 518,6 mln euro z roku 2012. To także zwiększenie siedemnastokrotne od kwoty 61,7 mln euro, wartości sprzedaży w 2004 roku, gdy Polska weszła do Unii Europejskiej. Większość, bo aż 95 proc. eksportu kierowane jest do państw unijnych. Nasz kraj jest również największym w UE eksporterem okien z drewna. W 2019 r. wartość eksportu okien drewnianych wyniosła 561,6 mln euro.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".