OKNOPLAST pod lupą stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom

Red.: |Data publikacji:

Decyzja Oknoplastu spotkała się z krytyką części pracowników – firma ogłosiła  nowy regulamin premii frekwencyjnej, której wypłacenie uzależnia już nie tylko od obecności w pracy, ale też od posiadania świadectwa szczepień. Sprawę komentuje Stowarzyszenie STOP Nieuczciwym Pracodawcom.

Już w przyszłym tygodniu rząd wprowadzi pod obrady Sejmu projekt ustawy, która da pracodawcom prawo do sprawdzenia czy pracownik jest zaszczepiony. Pracownik będzie musiał przedstawić na żądanie pracodawcy certyfikat covidowy. Jeśli go nie okaże można będzie uznać, jak mówi MInister Zdrowia, że nie jest zaszczepiony i przesunąć go do innej pracy wskazanej przez pracodawcę. Chodzi o to, by nie stanowił zagrożenia dla innych pracowników. Projekt ustawy ma być dyskutowany w Sejmie na najbliższym posiedzeniu w dniach 15-17 września.

Tymczasem już w tym tygodniu kierownictwo krakowskiego Oknoplastu wprowadziło rozwiązanie, które mobilizuje pracowników do poddania się szczepieniu przeciw COVID-19. Firma w kwietniu tego roku miała kilkudziesięciu pracowników chorych na COVID, a Sanepid zwrócił się wówczas o listę osób, z którymi chorzy mieli kontakt w pracy. W sytuacji ekstremalnej mogło dojść zapewne do masowych kwarantann i paraliżu pracy zakładu. Oknoplast wprowadził jednak wtedy stosowne procedury i uniknął zagrożenia. Teraz, przed spodziewaną IV falą, też dmucha na zimne.

Na początku września firma ogłosiła  nowy regulamin premii frekwencyjnej, której wypłacenie uzależnia już nie tylko od obecności w pracy, ale też od posiadania świadectwa szczepień. Jak wyjaśnia Jonasz Wiercioch z działu marketingu Oknoplastu, postanowiono tak w trosce o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników. Wcześniej Oknoplast umożliwił wszystkim pracownikom darmowe zaszczepienie się przeciwko grypie, przeciwko COVID-19 oraz badanie poziomu przeciwciał. Z możliwości zaszczepienia się nie skorzystało ok. 30 proc. załogi. Jeśli nie przedstawią w kadrach świadectwa szczepień przed 26 września, wówczas wrześniowa premia, a jest to 400 zł, nie zostanie im przyznana.

Niezaszczepieni zaczęli się burzyć, organizować na portalach internetowych, a niektórzy zwrócili się ponoć do Stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom, prosząc o wsparcie. Prawnik z tego stowarzyszenia, Marek Jarosiewicz, twierdzi, że osoby niezaszczepione traktowane są w Oknoplaście jako nieobecne w pracy. „Premia uznaniowa jest zwykle aktem dobrej woli pracodawcy. Jeżeli przyjmiemy, że premia frekwencyjna to nagroda za wzorową frekwencję, to przyznając ją, pracodawca opiera się na obiektywnym algorytmie matematycznym. Brak szczepienia nie powinien więc wykluczać pracownika z udziału w takiej premii, jeżeli jest on w miejscu pracy. To wypaczenie idei premii frekwencyjnej” – ocenił w mediach.

A oto oficjalne stanowisko firmy Oknoplast:

W związku z publikowanymi postami i komentarzami dot. rozwiązań wprowadzanych, aby przeciwdziałać rozwojowi pandemii koronawirusa, chcemy z całą mocą podkreślić, że wszelkie rozwiązania dot. przeciwdziałania koronawirusowi, w tym mechanizmy mające na celu zachęcenie pracowników do szczepień, zostały wprowadzone przez nas z uwagi na potrzebę ochrony życia i zdrowia naszej załogi. Kroki podjęte przez Spółkę pozostają w zgodzie z przepisami prawa. Są dowodem na obowiązywanie w naszym zakładzie pracy najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Firma apeluje o powstrzymanie się od publikowania szkalującej ją opinii, bo przy tej okazji na Oknoplast wylało się w internecie mnóstwo hejtu, zarówno ze strony niezadowolonych pracowników, współczujących im klientom, ale i ze strony ideologicznych antyszczepionkowców. A przecież firma niczego nikomu nie zabrała. Przeciwnie, chce premiować pracowników, którzy solidnie pracują, a rozumiejąc dobro wspólne, zapobiegają rozprzestrzenianiu choroby i w konsekwencji dezorganizacji pracy. Po wejściu w życie procedowanej niebawem ustawy tych niezaszczepionych będzie mogła skierować do innej, wskazanej przez siebie pracy. Nie zdziwiło by nas gdyby była to praca w odrębnej hali, z odrębnym wejściem, bez kontaktu z pozostałymi pracownikami tej podkrakowskiej firmy. Tak byłoby bezpieczniej dla pozostałych.

Zobacz również

Nice ma nową strategię działania do 2025 r.

Nice ma nową strategię działania do 2025 r.

Nice opublikował swój pierwszy Raport Zrównoważonego Rozwoju. Firma prezentuje w nim nową strategię rozwoju.

Nowe showroomy Dako i Aluprofu

Nowe showroomy Dako i Aluprofu

Dako otworzył właśnie swój nowy showroom w swojej siedzibie w Nowym Sączu. Także Aluprof inwestuje w salon, który otworzy w Wietnamie.

Slonawy chce inwestować w sprzedaż w USA

Slonawy chce inwestować w sprzedaż w USA

Compremum podliczyło wyniki ze sprzedaży za trzy kwartały. Spółka osiągnęła sprzedaż ponad 167 mln zł, w tym 13 proc. to stolarka.

1