Okna podrożały o 20 procent

Red.: |Data publikacji:

Jak zmieniły się ceny okien w 2021 roku w porównaniu z rokiem 2020? Sprawdzamy to w naszym nowym cyklu artykułów. Tym razem porównujemy oferty otrzymane od dystrybutorów z zachodniopomorskiego. Różnica cenowa pomiędzy ofertami ubiegłorocznymi, a obecnymi wynosi już ponad 20 procent. To jest realny koszt zmian. Czy odbije się na tegorocznych przychodach branży okiennej?

W maju ub. roku chcieliśmy zakupić trzy duże okna na potrzeby wymiany w bloku mieszkalnym. Miały to być okna tworzywowe, białe z funkcją U-R, o parametrze Uw<1,1 W/mkw.*K, zgodnie z ówczesnymi wymaganiami WT. Otrzymaliśmy kilka ofert, których wartość wahała się w granicach 2-2,8 tys. zł, ze średnią ceną metra kwadratowego okna na poziomie 390 zł. Proponowany pakiet szybowy charakteryzował się najczęściej parametrem Ug=0,7.

Wtedy nie kupiliśmy, ale po roku postanowiliśmy ponowić zapytanie o te same okna, ale o parametrach Uw wymaganych obecnie, a więc 0,9 W/mkw.*K. Od producentów i dilerów z zachodniopomorskiego otrzymaliśmy tym razem kilkanaście ofert, ale tym razem ich wartość wahała się między 3,1-4,1 tys. zł. Okna szklone są najczęściej pakietem szybowym o wartości Ug=0,5 W/mkw.K. Średnia cena metra kwadratowego oferowanych okien wyniosła tym razem 500 zł, na co złożyła się zarówno cena 400 zł/m2 (blueIdeal), jak i cena 600 zł/m2 (Kommerling 88 MD). Termin realizacji zlecenia najczęściej wynosił 3-4 tygodnie, choć zdarzyła się również propozycja 2 tygodni, jak i aż 6 tygodni.

Pomiędzy naszymi zapytaniami minęło zaledwie 10 miesięcy, a jakby cała epoka. W tym czasie na świecie rozpanoszył się koronawirus, wzrosły ceny surowców i materiałów, a nowy rok przyniósł nowe wymaganie techniczne i parametr 0,9 W/mkw.*K dla okien. Różnica cenowa pomiędzy ofertami ubiegłorocznymi, a obecnymi wynosi już ponad 20 procent. To jest realny koszt zmian. Czy odbije się na tegorocznych przychodach branży okiennej? Powinien.

Naszą uwagę zwróciły trzy rzeczy:

  • Po pierwsze dużo lepiej dopracowane graficznie oferty – więcej tych lepszych, ładniejszych, pełniejszych.
  • Po drugie zróżnicowane, ale szybkie jednak, tempo odpowiedzi na nasze zapytanie mailowe. Połowa oferentów odpowiedziała już na drugi dzień, ale też co piąty odpowiedział w ciągu dwóch godzin po otrzymaniu zapytania!
  • Po trzecie wreszcie zauważyliśmy niezmienną skłonność sprzedających do udzielania rabatów, o które nie prosiliśmy. Rok temu średni zaoferowany nam rabat wyniósł 23 proc. W tym roku był nawet wyższy i wyniósł średnio 27 proc. A podkreślamy, że ani wtedy, ani dzisiaj, wcale o rabat nie prosiliśmy. Nad tym elementem ofert warto by więc jeszcze trochę popracować.

Zobacz również

Forum 100 – fotorelacja

Forum 100 – fotorelacja

Za nami XXXII edycja Forum 100. Prezentujemy fotorelację z tego wydarzenia.

Inwest-Profil ruszył z kilkoma inwestycjami

Inwest-Profil ruszył z kilkoma inwestycjami

Inwest-Profil na Podkarpaciu rozbudowuje moce produkcyjne. Firma chce zbudować nową halę produkcyjną, obecnie powstaje magazyn.

Forum 100 – XXXII edycja pod znakiem analiz rynkowych i raportowania ESG

Forum 100 – XXXII edycja pod znakiem analiz rynkowych i raportowania ESG

Forum 100, jak zwykle było miejscem spotkań menedżerów największych firm z branży stolarki otworowej. Spotkanie było okazją do analizy obecnej sytuacji branży, a także poznania prognoz na najbliższe miesiące.

1