Okna podrożały o 20 procent

Autor: |Data publikacji:

Jak zmieniły się ceny okien w 2021 roku w porównaniu z rokiem 2020? Sprawdzamy to w naszym nowym cyklu artykułów. Tym razem porównujemy oferty otrzymane od dystrybutorów z zachodniopomorskiego. Różnica cenowa pomiędzy ofertami ubiegłorocznymi, a obecnymi wynosi już ponad 20 procent. To jest realny koszt zmian. Czy odbije się na tegorocznych przychodach branży okiennej?

W maju ub. roku chcieliśmy zakupić trzy duże okna na potrzeby wymiany w bloku mieszkalnym. Miały to być okna tworzywowe, białe z funkcją U-R, o parametrze Uw<1,1 W/mkw.*K, zgodnie z ówczesnymi wymaganiami WT. Otrzymaliśmy kilka ofert, których wartość wahała się w granicach 2-2,8 tys. zł, ze średnią ceną metra kwadratowego okna na poziomie 390 zł. Proponowany pakiet szybowy charakteryzował się najczęściej parametrem Ug=0,7.

Wtedy nie kupiliśmy, ale po roku postanowiliśmy ponowić zapytanie o te same okna, ale o parametrach Uw wymaganych obecnie, a więc 0,9 W/mkw.*K. Od producentów i dilerów z zachodniopomorskiego otrzymaliśmy tym razem kilkanaście ofert, ale tym razem ich wartość wahała się między 3,1-4,1 tys. zł. Okna szklone są najczęściej pakietem szybowym o wartości Ug=0,5 W/mkw.K. Średnia cena metra kwadratowego oferowanych okien wyniosła tym razem 500 zł, na co złożyła się zarówno cena 400 zł/m2 (blueIdeal), jak i cena 600 zł/m2 (Kommerling 88 MD). Termin realizacji zlecenia najczęściej wynosił 3-4 tygodnie, choć zdarzyła się również propozycja 2 tygodni, jak i aż 6 tygodni.

Pomiędzy naszymi zapytaniami minęło zaledwie 10 miesięcy, a jakby cała epoka. W tym czasie na świecie rozpanoszył się koronawirus, wzrosły ceny surowców i materiałów, a nowy rok przyniósł nowe wymaganie techniczne i parametr 0,9 W/mkw.*K dla okien. Różnica cenowa pomiędzy ofertami ubiegłorocznymi, a obecnymi wynosi już ponad 20 procent. To jest realny koszt zmian. Czy odbije się na tegorocznych przychodach branży okiennej? Powinien.

Naszą uwagę zwróciły trzy rzeczy:

  • Po pierwsze dużo lepiej dopracowane graficznie oferty – więcej tych lepszych, ładniejszych, pełniejszych.
  • Po drugie zróżnicowane, ale szybkie jednak, tempo odpowiedzi na nasze zapytanie mailowe. Połowa oferentów odpowiedziała już na drugi dzień, ale też co piąty odpowiedział w ciągu dwóch godzin po otrzymaniu zapytania!
  • Po trzecie wreszcie zauważyliśmy niezmienną skłonność sprzedających do udzielania rabatów, o które nie prosiliśmy. Rok temu średni zaoferowany nam rabat wyniósł 23 proc. W tym roku był nawet wyższy i wyniósł średnio 27 proc. A podkreślamy, że ani wtedy, ani dzisiaj, wcale o rabat nie prosiliśmy. Nad tym elementem ofert warto by więc jeszcze trochę popracować.

Zobacz również

„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują

„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują

Fala protestów w związku z nierozliczonymi umowami w ramach programu „Czyste Powietrze”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zalega z wypłatami pojedynczym firmom nawet po kilkadziesiąt milionów złotych.

Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025

Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025

Już 15 maja pierwsze w tym roku spotkanie online w ramach Forum Webinar. Wydarzenie będzie poświęcone prezentacji nowości produktowych przygotowanych przez dostawców i producentów na sezon 2025.

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.