Jak zmieniły się ceny okien w 2021 roku w porównaniu z rokiem 2020? Sprawdzamy to w naszym nowym cyklu artykułów. Tym razem porównujemy oferty otrzymane od dystrybutorów z zachodniopomorskiego. Różnica cenowa pomiędzy ofertami ubiegłorocznymi, a obecnymi wynosi już ponad 20 procent. To jest realny koszt zmian. Czy odbije się na tegorocznych przychodach branży okiennej?
W maju ub. roku chcieliśmy zakupić trzy duże okna na potrzeby wymiany w bloku mieszkalnym. Miały to być okna tworzywowe, białe z funkcją U-R, o parametrze Uw<1,1 W/mkw.*K, zgodnie z ówczesnymi wymaganiami WT. Otrzymaliśmy kilka ofert, których wartość wahała się w granicach 2-2,8 tys. zł, ze średnią ceną metra kwadratowego okna na poziomie 390 zł. Proponowany pakiet szybowy charakteryzował się najczęściej parametrem Ug=0,7.
Wtedy nie kupiliśmy, ale po roku postanowiliśmy ponowić zapytanie o te same okna, ale o parametrach Uw wymaganych obecnie, a więc 0,9 W/mkw.*K. Od producentów i dilerów z zachodniopomorskiego otrzymaliśmy tym razem kilkanaście ofert, ale tym razem ich wartość wahała się między 3,1-4,1 tys. zł. Okna szklone są najczęściej pakietem szybowym o wartości Ug=0,5 W/mkw.K. Średnia cena metra kwadratowego oferowanych okien wyniosła tym razem 500 zł, na co złożyła się zarówno cena 400 zł/m2 (blueIdeal), jak i cena 600 zł/m2 (Kommerling 88 MD). Termin realizacji zlecenia najczęściej wynosił 3-4 tygodnie, choć zdarzyła się również propozycja 2 tygodni, jak i aż 6 tygodni.
Pomiędzy naszymi zapytaniami minęło zaledwie 10 miesięcy, a jakby cała epoka. W tym czasie na świecie rozpanoszył się koronawirus, wzrosły ceny surowców i materiałów, a nowy rok przyniósł nowe wymaganie techniczne i parametr 0,9 W/mkw.*K dla okien. Różnica cenowa pomiędzy ofertami ubiegłorocznymi, a obecnymi wynosi już ponad 20 procent. To jest realny koszt zmian. Czy odbije się na tegorocznych przychodach branży okiennej? Powinien.
Naszą uwagę zwróciły trzy rzeczy:
- Po pierwsze dużo lepiej dopracowane graficznie oferty – więcej tych lepszych, ładniejszych, pełniejszych.
- Po drugie zróżnicowane, ale szybkie jednak, tempo odpowiedzi na nasze zapytanie mailowe. Połowa oferentów odpowiedziała już na drugi dzień, ale też co piąty odpowiedział w ciągu dwóch godzin po otrzymaniu zapytania!
- Po trzecie wreszcie zauważyliśmy niezmienną skłonność sprzedających do udzielania rabatów, o które nie prosiliśmy. Rok temu średni zaoferowany nam rabat wyniósł 23 proc. W tym roku był nawet wyższy i wyniósł średnio 27 proc. A podkreślamy, że ani wtedy, ani dzisiaj, wcale o rabat nie prosiliśmy. Nad tym elementem ofert warto by więc jeszcze trochę popracować.
Zobacz również
Bogdański i Wiśniowski wspierają Sandecję, Abakus i Premium Grodzki sponsorami podlaskiego sportu
Przez lata branża stolarki była mecenasem sportu, szczególnie lokalnego i nie inaczej jest w nowo rozpoczynającym się sezonie. W ostatnim czasie umowy sponsoringowe podpisały Abakus, Bogdański, Premium Grodzki oraz Wiśniowski.
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025 – ruszyła sprzedaż biletów!
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025 odbędzie się w dniach 15–16 października 2025 w Hotelu Vienna House Andel`s Łódź. Serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w tym wydarzeniu.
Arkadiusz Muś założy partię polityczną?
W ostatnich dniach media obiegła informacja o tym, że na horyzoncie pojawiła się nowa partia polityczna, której inicjatorem miałby być Arkadiusz Muś, właściciel Press-Glass.