Okna podrożały o 20 procent

Autor: |Data publikacji:

Jak zmieniły się ceny okien w 2021 roku w porównaniu z rokiem 2020? Sprawdzamy to w naszym nowym cyklu artykułów. Tym razem porównujemy oferty otrzymane od dystrybutorów z zachodniopomorskiego. Różnica cenowa pomiędzy ofertami ubiegłorocznymi, a obecnymi wynosi już ponad 20 procent. To jest realny koszt zmian. Czy odbije się na tegorocznych przychodach branży okiennej?

W maju ub. roku chcieliśmy zakupić trzy duże okna na potrzeby wymiany w bloku mieszkalnym. Miały to być okna tworzywowe, białe z funkcją U-R, o parametrze Uw<1,1 W/mkw.*K, zgodnie z ówczesnymi wymaganiami WT. Otrzymaliśmy kilka ofert, których wartość wahała się w granicach 2-2,8 tys. zł, ze średnią ceną metra kwadratowego okna na poziomie 390 zł. Proponowany pakiet szybowy charakteryzował się najczęściej parametrem Ug=0,7.

Wtedy nie kupiliśmy, ale po roku postanowiliśmy ponowić zapytanie o te same okna, ale o parametrach Uw wymaganych obecnie, a więc 0,9 W/mkw.*K. Od producentów i dilerów z zachodniopomorskiego otrzymaliśmy tym razem kilkanaście ofert, ale tym razem ich wartość wahała się między 3,1-4,1 tys. zł. Okna szklone są najczęściej pakietem szybowym o wartości Ug=0,5 W/mkw.K. Średnia cena metra kwadratowego oferowanych okien wyniosła tym razem 500 zł, na co złożyła się zarówno cena 400 zł/m2 (blueIdeal), jak i cena 600 zł/m2 (Kommerling 88 MD). Termin realizacji zlecenia najczęściej wynosił 3-4 tygodnie, choć zdarzyła się również propozycja 2 tygodni, jak i aż 6 tygodni.

Pomiędzy naszymi zapytaniami minęło zaledwie 10 miesięcy, a jakby cała epoka. W tym czasie na świecie rozpanoszył się koronawirus, wzrosły ceny surowców i materiałów, a nowy rok przyniósł nowe wymaganie techniczne i parametr 0,9 W/mkw.*K dla okien. Różnica cenowa pomiędzy ofertami ubiegłorocznymi, a obecnymi wynosi już ponad 20 procent. To jest realny koszt zmian. Czy odbije się na tegorocznych przychodach branży okiennej? Powinien.

Naszą uwagę zwróciły trzy rzeczy:

  • Po pierwsze dużo lepiej dopracowane graficznie oferty – więcej tych lepszych, ładniejszych, pełniejszych.
  • Po drugie zróżnicowane, ale szybkie jednak, tempo odpowiedzi na nasze zapytanie mailowe. Połowa oferentów odpowiedziała już na drugi dzień, ale też co piąty odpowiedział w ciągu dwóch godzin po otrzymaniu zapytania!
  • Po trzecie wreszcie zauważyliśmy niezmienną skłonność sprzedających do udzielania rabatów, o które nie prosiliśmy. Rok temu średni zaoferowany nam rabat wyniósł 23 proc. W tym roku był nawet wyższy i wyniósł średnio 27 proc. A podkreślamy, że ani wtedy, ani dzisiaj, wcale o rabat nie prosiliśmy. Nad tym elementem ofert warto by więc jeszcze trochę popracować.

Zobacz również

Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”

Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”

13 października 2025 r. w malowniczym Nadleśnictwie Płaska już po raz ósmy odbyła się akcja „Drzewo za drzwi”, organizowana przez firmę CAL.

Dekarz wicemistrzem Europy, biegi niepodległości – branża stolarki wspiera sport

Dekarz wicemistrzem Europy, biegi niepodległości – branża stolarki wspiera sport

Firmy branży stolarki od lat są solidnym wsparciem dla wszelkich inicjatyw sportowych w naszym kraju. Zebraliśmy najświeższe aktywności. W tym odcinku piszemy głównie o mniejszych firmach z naszego świata, które sponsorują lokalne drużyny i wydarzenia sportowe.

Międzynarodowa konferencja Roto tym razem w Polsce

Międzynarodowa konferencja Roto tym razem w Polsce

Międzynarodowy Dzień Prasy Branżowej to coroczne wydarzenie organizowane przez Roto Frank Holding AG. W tym roku impreza odbyła się po raz pierwszy w Polsce.