Napędy garażowe: ekonomiczne i dwukierunkowe

Autor: WK |Data publikacji: 2019-06-22

Chociaż wydawałoby się, że wszystko już wynaleziono, w napędach do bram garażowych ciągle pojawiają się nowe rozwiązania.

Niedawno firma Wiśniowski wprowadziła na rynek napęd o nazwie Moto. Jak informuje spółka, jest to kolejny, po napędzie Metro, owoc współpracy marki Wiśniowski oraz Somfy. Można w tej sytuacji zapytać po co wprowadzać nowy napęd skoro dotychczasowy dobrze się sprawdza? Jak się dowiedzieliśmy, Moto jest tzw. napędem ekonomicznym, wyposażonym tylko w niezbędne funkcje. Brakuje mu m. in. automatycznego zamykania, częściowego otwarcia bramy, licznika cykli, rejestracji ostatnich usterek. Nie ma też możliwości włączenia go w system inteligentnego domu.

Ekonomiczny napęd Moto. Zdjęcie: Wiśniowski

Najważniejszym co odróżnia nowy napęd od sprawdzonego już Metra to siła uciągu. Moto jest napędem słabszym, posiada dwa warianty silnika 600N i 750N, podczas gdy Metro występuje w wersji 800N i 1000N. Mimo stosunkowo małej mocy Moto może obsłużyć bramy o szerokości nawet 5,5 metra (Metro do 6 m). Wszystko to powoduje, że cena zestawu ekonomicznego Moto jest zdecydowanie niższa niż tego z wyższej półki. Na konkurencyjnym rynku to istotny argument, gdyż siłowniki do małych bram importowane z Azji można kupić już za mniej niż 500 zł.

Dwukierunkowy nadajnik Era One BiDi z komunikacją NFC. Zdjęcie: Nice

Nice stawia na  komunikację dwukierunkową

Jednak nowe rozwiązania w dziedzinie napędów garażowych idą także w innych kierunkach, na przykład dwukierunkowej komunikacji radiowej. Firma Nice do zestawów automatyki garażowej dodaje radioodbiorniki oraz piloty porozumiewające się dwukierunkowo. Rozwiązaniem najnowszej generacji tego producenta jest dwukierunkowy nadajnik Era One BiDi z komunikacją NFC. Pozwala na sprawdzenie w dowolnym momencie czy brama wjazdowa lub garażowa jest otwarta, zamknięta, czy też częściowo otwarta. Technologia Near Field Communication (NFC), stosowana m.in. do odczytywania kart zbliżeniowych, umożliwia bezpośrednią komunikację pilota ze smartfonem. Po zainstalowaniu aplikacji Nice można  zbliżeniowo odczytać np. poziom naładowania baterii pilota.

Dwukierunkowe urządzenia Nice współpracują ze sobą tworząc sieć typu mesh. Dzięki temu zwiększa się zasięg komunikacji z bramą i można nią sterować z drugiej strony posesji. Nowa komunikacja Nice jest szyfrowana, co gwarantuje jej bezpieczeństwo oraz zwiększoną odporność na zakłócenia radiowe. Ponadto transmisja jest prawie trzydziestokrotnie szybsza, niż we wcześniejszych wersjach dróg radiowych.

BlueSecur – szybkość i bezpieczeństwo

Na szybkość i bezpieczeństwo komunikacji stawia również Hörmann, wprowadzając technologię BlueSecur. To połączenie stosowanego w bankowości internetowej, 128-bitowego kodowania sygnału z komunikacją Bluetooth. Nowy odbiornik Het-Ble z aplikacją BlueSecur App umożliwia obsługę napędów Hörmann, także już zamontowanych, oraz urządzeń innych producentów. W ten sposób za pomocą smartfona w prosty sposób można sterować bramą garażową, bramą wjazdową czy oświetleniem. Technologię tę Hörmann po raz pierwszy zaprezentował na targach BAU 2019. Została zastosowana w nowych, szybkich napędach, m.in SupraMatic E 4 o prędkości maksymalnej 25 cm/s. Wprowadzenie na rynek nowej generacji napędów firma planuje na jesień tego roku.

Szybki SupraMatic E 4 ze sterowaniem BlueSecur. Zdjęcie: Hörmann

Zobacz również

Miwi Urmet: napędy sterowane online

Miwi Urmet: napędy sterowane online

Zainteresowanie sterowaniem przez internet powoduje, że producenci napędów bramowych zaczynają w swoich produktach umieszczać standardowo moduły wi-fi. Takie rozwiązanie posiada nowa linia napędów do bram ogrodzeniowych w ofercie firmy Miwi-Urmet.

Wkręt-Met sprzedaje przez Internet i buduje nowy zakład

Wkręt-Met sprzedaje przez Internet i buduje nowy zakład

Klimas Wkręt-met, jeden z liderów branży technik zamocowań, otworzył niedawno sklep internetowy. W związku ze wzrastającym popytem buduje trzeci zakład produkcyjny. 

Wegoma: udany rok i plany badawczo-rozwojowe

Wegoma: udany rok i plany badawczo-rozwojowe

Wegoma Polska osiągnęła w ubiegłym roku 40-procentowy wzrost sprzedaży. W najbliższym czasie planuje utworzyć centrum badawczo-rozwojowe zajmujące się oprzyrządowaniem do maszyn.