Akcjonariusze ML System podczas walnego zgromadzenia, które odbyło się 24 lipca, podjęli decyzję o publicznej emisji do 730 tys. akcji w trybie bezprospektowym. Pozyskany kapitał zostanie przeznaczony na rozwój założeń „nowej ery kwantowej”, przedstawionych w strategii na lata 2020 – 2024, a w szczególności finansowanie projektu Active Glass opartego na przełomowej technologii kropek kwantowych.
Wpływy z emisji akcji będą powiększone o środki własne, a także pieniądze płynące z otrzymanych i planowanych grantów oraz za pomocą kredytów bankowych i instrumentów dłużnych, w tym umów leasingowych. Spółka podliczyła, że do 2024 r. chce przeznaczyć na rozwój ok. 216 mln zł. Najwięcej funduszy zostanie przeznaczonych na projekt Active Glass – 147 mln zł. Dużych nakładów finansowych będzie także wymagał rozwój 2D Glass – 26 mln zł i Quantum Glass – 18 mln zł. Poza inwestowaniem w produkty, ML System planuje także wydać 25 mln zł na budowę infrastruktury magazynowo-logistycznej. Spółka oczekuje, że dzięki podjętym działaniom w 2024 r. osiągnie przychody ze sprzedaży w wysokości 400 mln zł.
Spółka ML System jest laureatem ubiegłorocznej Wystawy Innowacji, a niedawno nagrodzona została w międzynarodowym konkursie #EuropeanLeadershipAwards. Kapituła Konkursu przyznała przedsiębiorstwu laury w kategorii Innovation of The Year, za technologię Quantum Glass. Nagrody przyznawane podczas wydarzenia honorują najlepsze przedsiębiorstwa, wybitnych menedżerów i liderów biznesu, którzy wdrażają nowe technologie i innowacje, wyróżniają się zaangażowaniem w rozwój gospodarczy kraju oraz odznaczają się szczególną dbałością o najwyższe standardy przywództwa.
ML System planuje zostać globalnym dostawcą produktów bazujących na technologii kropek kwantowych dla szkła fotowoltaicznego. Jest ono wykorzystywane w branży budowlanej i motoryzacyjnej. Spółka planuje również, że jej przychody ze sprzedaży dynamicznie, bo ju z niebawem aż 4-krotnie wzrosną: w 2024 r. wyniosą one 400 mln wobec ok. 100 mln w roku 2019.
Rzeszowska firma wyznaczyła sobie kilka strategicznych założeń – zadań do realizacji w omawianym okresie. Przede wszystkim zamierza uruchomić seryjną produkcję szyb fotowoltaicznych z powłokami kwantowymi Quantum Glass, 2D Glass i Active Glass. Rozwijany będzie także dział produktów BIPV (systemów fotowoltaicznych zintegrowanych z budynkiem) i klasycznej fotowoltaiki. Trzecie założenie – to kontynuacja prac w dziale badań i rozwoju nad komercjalizacją produktów w segmencie szkła fotowoltaicznego. Firma chce być dostawcą w kilku branżach, nie tylko budowlanej, ale i motoryzacyjnej.
Już w pierwszej połowie przyszłego roku ML System chce wdrożyć do masowej produkcji Quantum Glass. To transparentna szyba zespolona, dzięki której można pozyskać energię. Pełna moc produkcyjna będzie osiągnięta pod koniec 2021 r. Wówczas fabryka będzie wytwarzała ok. 5 tys. mkw. szyb zespolonych miesięcznie.
Ekspansja na rynki zagraniczne, to jeden z głównych celów działania ML System na najbliższe lata. Firma realizuje ten plan miedzy innymi poprzez podjęcie strategicznej współpracy z globalnymi dostawcami szkła. Przypomnijmy, że taką kooperację firm rozpoczęła ostatnio z Guardianem i Pilkington Automotive Poland – pisaliśmy o tym TUTAJ.
W ramach ekspansji na rynek holenderski, ML System dostarczył laminowane moduły fotowoltaiczne typu szkło-szkło o łącznej powierzchni 97 m2 do partnera holenderskiego, realizującego prestiżowy wieżowiec The Hague Tower w Hadze. Spółka otrzymała także kolejne zamówienie z Norwegii (Port w Oslo) na czarne moduły fotowoltaiczne typu szkło-szkło z wykorzystaniem szkła satynowego do instalacji na fasadę wentylowaną.
Dawid Cycoń, prezes ML System komentuje nową strategię firmy:
Realizacja opublikowanej strategii wprowadzi spółkę w „nową erę kwantową”, a w efekcie pozwoli na skokowy wzrost wyników finansowych. Własne Fotowoltaiczne Centrum Badawczo-Rozwojowe, unikalne know-how, strategiczne partnerstwa z liderami branż w zakresie komercjalizacji nowych produktów oraz ponadprzeciętna perspektywa wzrostu na rynkach BIPV oraz automotive, wspieranych rosnącą świadomością ekologiczną i sprzyjającymi zmianami w prawie, pozwalają nam formułować ambitne plany rozwoju
Dodaje:
Fakt, że duży wysiłek kierujemy na rozwój linii fotowoltaicznych szyb kwantowych nie powoduje, że zapominamy o dotychczasowej działalności. W zakresie BIPV, jak widać, budujemy silny portfel zamówień na rynku krajowym oraz konsekwentnie umacniamy swoją obecność w Skandynawii. Mamy również nadzieję, że podpisana umowa o współpracy z Guardian Glass przyniesie efekty na innych rynkach Europy Zachodniej.
Firma nie zapomina jednak o rynku krajowym. W ramach dynamicznie rosnącego segmentu fotowoltaiki klasycznej, wspieranego programami rządowymi, takimi jak „Mój prąd”, ML System zbudował zespół sprzedaży do prosumentów oraz nawiązał współpracę z krajowymi hurtowniami elektrycznymi i zespołami instalatorskimi w zakresie PV. ML
ML System podpisał ostatnio umowę z Krakowskim Szpitalem Specjalistycznym im. Jana Pawła II o wartości 28,3 mln zł netto na modernizację energetyczną budynków. Projekt zakłada wykonanie robót budowlano-instalacyjnych wraz z dostawą i montażem urządzeń.
Dawid Cycoń:
W ramach zadania m.in. zamontujemy moduły fotowoltaiczne o łącznej mocy 323 kWp na dachach, elewacjach i zadaszeniach parkingowych, tzw. carportach kompleksu szpitalnego.
Wśród aktualnie realizowanych projektów krajowych, uwzględniających montaż produktów fotowoltaicznych, są m.in.: Zamek w Lublinie, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, zakład produkcyjny PKN ORLEN w Płocku, pilotażowa instalacja na dachu jednego z budynków siedziby głównej PGNIG w Warszawie, Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie.
Tagi
Dawid CycońEuropean Leadership AwardsGuardianInnovation of The YaerML SystemPilkington Automotive PolandQuantum Glassszkło fotowoltaiczneszyba zespolonaZobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".