Koniec ery szybkiego rozwoju?

Red.: MR |Data publikacji: 2019-10-17

Polscy producenci okien, drzwi i bram niemal stoją eksportem. Jednak, jak pokazują badania Centrum Analiz Branżowych, dynamiczny wzrost sprzedaży zagranicznej powoli wyhamowuje.

Przedsiębiorcy w naszym kraju przed piętnastoma laty postawili na eksport i świetnie na tym wyszli. Od 2004 r. eksport polskiej stolarki zwiększył się blisko siedmiokrotnie przekraczając wartość  2,1 mld euro w 2018 r. Natomiast w samym 2018 r.  sprzedaż zagraniczna zwiększyła się o 12 proc. Aktualnie polska branża jest największym eksporterem stolarki w Europie oraz drugim co do wielkości na świecie (w przypadku okien PCW i drewnianych jesteśmy światowym liderem)

Podczas Ogólnopolskiego Forum Stolarki 2019 Maksymilian Miros, analityk Centrum Analiz Branżowych poinformował, że wiele wskazuje na to, iż eksport w tempie kilkunastu procent rocznie mamy już niestety za sobą. Potwierdzają to dotychczasowe wyniki tego roku. W pierwszym półroczu 2019 r. sprzedaż eksportowa rosła ponad dwukrotnie wolniej, niż w 2018 r. Warto porównać też, jak wyglądała sprzedaż w poszczególnych krajach. W 2018 r. z dwudziestu wiodących rynków eksportowych spadek eksportu odnotowaliśmy tylko do Norwegii. Ale w I półroczu 2019 r. sprzedaż zmalała już w dziewięciu na dwadzieścia największych krajów.

Top 20 rynków eksportowych dla polskich producentów okien i drzwi w I półroczu 2019 r.

Zielony kolor: wzrost eksportu z Polski w porównaniu z I półroczem 2018 r. Czerwony kolor: spadek eksportu z Polski w porównaniu z I półroczem 2018 r.

Do niedawna menadżerowie zastanawiali się w jakim tempie będzie rósł eksport. W tej chwili coraz więcej osób z branży zadaje sobie pytanie, czy ich eksport w ogóle wzrośnie. A przecież cały rozwój naszej branży oparty jest w głównej mierze właśnie na działaniach na rynkach zagranicznych.

Zobacz również

Sprzedaż włoskich maszyn do szkła ma wartość 2,3 mld euro

Sprzedaż włoskich maszyn do szkła ma wartość 2,3 mld euro

Włoscy producenci maszyn do obróbki szkła zaliczyli 2019 rok do udanych. Motorem napędzający branżę był eksport, wyższy o 3,7 proc. w porównaniu do 2018.

Montażyści mają pełne ręce roboty

Montażyści mają pełne ręce roboty

W najbliższym czasie będziemy raportować sytuację u dystrybutorów stolarki w różnych częściach kraju. Zaczynamy od Dolnego Śląska, gdzie nastroje są optymistyczne. Sprzedaż rośnie, a ekipy montażowe pracują nawet do 22, by zdążyć z realizacją wszystkich zamówień.

Selena przewiduje spadki sprzedaży w I półroczu

Selena przewiduje spadki sprzedaży w I półroczu

Selena podsumowała I kwartał tego roku. Grupa kapitałowa odnotowała przychody netto w wysokości 282,7 mln zł w porównaniu do 271 mln w roku 2019.

1