AGC ogłosiło ostatnio, że całkowicie wycofało się z Rosji. Także inni globalni dostawcy szkła sprzedali swoje udziały i zakończyli tam .
Japoński koncern AGC podał, że od lutego 2023 planował zbycie swojej działalności w Rosji. Udało się tego dokonać w tym roku, co jednocześnie oznacza, że spółka wycofuje się całkowicie z tamtego rynku. AGC miało w Rosji dwa podmioty: AGC Bor Glassworks JSC w Niżnym Nowogrodzie i AGC Flat Glass Klin LLC w obwodzie moskiewskim. Pierwszy notował sprzedaż roczną w wysokości 14,6 mld jenów (ok. 90 mln euro), a drugi 19,5 mld jenów (ok. 120 mln euro). Nabywcą został Igor Mikhailovich Leytis, rosyjski biznesmen. Kwota transakcji nie została ujawniona. Spółka spodziewa się jednak, że transakcja spowoduje stratę w wysokości ok. 220 mln euro.

Inni też wycofują się z Rosji
NSG na początku 2022 r. zawiesiło transakcje handlowe w Rosji. Natomiast w czerwcu 2023 firma ogłosiła, że należąca do niej SP Glass Holdings B.V. zbyła swoje udziały. Były to dwie spółki: Pilkington Glass LLC i StiS Group of Companies LLC, obie z lokalizacją w Moskwie. Nabywcą zostało FSK Group, należące do Vladimira Voronina. Grupa NSG w ten sposób całkowicie wyszła z rynku rosyjskiego. Dzięki tej transakcji oczekiwała zysku netto w wysokości ok. 34,6 mln dolarów.

Z kolei Guardian Glass wycofał się już w połowie 2022 r. Firma sprzedała dwa zakłady także FSK Group, należącej do Vladimira Voronina. Dave Robertson, prezes i dyrektor operacyjny Koch Industries, spółki matki Guardian Glass, tłumaczył wówczas:
(…) strategia wyjścia podtrzymuje zaangażowanie firmy w bezpieczeństwo pracowników, jednocześnie uniemożliwiając rosyjskiemu rządowi przejęcie kontroli i czerpanie korzyści z operacji.
Więcej na temat wyjścia NSG i Guardiana z Rosji znajduje się TUTAJ. Jeśli chodzi o Saint-Gobain, to francuska spółka nie ma zakładów produkujących szyby i szkło w Rosji.
Zobacz również
Rozstrzygnięto 29. edycję konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.”
10 września 2025 roku w Zamku Królewskim w Warszawie ogłoszono laureatów Ogólnopolskiego Konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.”.
Forum Webinar #2 – poznaj kolejne nowości na sezon 2025
18 września drugie w tym roku spotkanie w ramach Forum Webinar. Przedstawimy nowości produktowe branży stolarki na sezon 2025.
Czytaj wrześniowe „Forum Branżowe”
Dostępny jest nowy numer miesięcznika „Forum Branżowe” (09/2025). Gościem wydania jest Marek Mędrek, CEO Schüco International Polska.