Jaki potencjał drzemie w rynku ukraińskim?

Autor: |Data publikacji:

W nowym odcinku podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki” omówiony został temat ukraińskiego rynku stolarki. Pod wieloma względami jest on bardzo zbliżony do rynku polskiego. W audycji poszukiwana jest też odpowiedź na pytanie o potencjał Ukrainy jako rynku eksportowego dla rodzimych producentów okien i drzwi.

Jak podali w podcaście „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki” Maksymilian Miros z Centrum Analiz Branżowych oraz Paweł Gregorczyk z Forum Branżowego, ukraiński rynek stolarki w wielu aspektach przypomina nasz rodzimy. Według szacunków w 2021 roku wielkość tamtejszego rynku wyniosła ok. 6 mln sztuk okien, czyli o kilkanaście procent mniej niż w Polsce. Wśród analogii z polskim rynkiem wymienić można również dominację stolarki z PCW.

Oba rynki bardzo się różnią pod względem potencjału produkcyjnego, a wynika to m.in. z faktu, że polscy producenci stolarki są bardzo aktywni eksportowo, a za naszą wschodnią granicą sprzedaż wewnętrzna to ok. 95 proc. Również pod względem liczby producentów Polska ma znaczną przewagę, ponieważ w Ukrainie funkcjonuje ich ponad 100 a w naszym kraju firm produkcyjnych jest niemal 1000. Lider tamtejszego rynku, firma Steko ma obroty na poziomie ok 32 mln euro. Co ciekawe, bardzo silną pozycję na tamtejszym rynku mają tamtejsi dostawcy okuć i profili, do których należy duża część tamtejszego rynku.

Przy okazji prowadzący podcast postarali się odpowiedzieć na pytanie, które zostało postawione podczas debaty w trakcie tegorocznego Ogólnopolskiego Forum Stolarki: Czy polska branża stolarki weźmie udział w powojennej odbudowie Ukrainy? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, podobnie jak na to, czy powinniśmy postrzegać rynek za naszą wschodnią granicą w kategorii potencjalnych szans czy konkurencyjnych zagrożeń.

Więcej na temat rynku Ukraińskiego, ale również o produkcji okien i drzwi w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku oraz firmie Novoferm Polska usłyszą Państwo w nowym odcinku podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki”:

 

Zobacz również

Producenci drzwi najbardziej aktywni w mediach społecznościowych

Producenci drzwi najbardziej aktywni w mediach społecznościowych

DRE, Erkado i Reno, ale też Barański są aktywni na Facebooku, angażują swoich fanów i przyciągają swoimi treściami nowych użytkowników.

OFS 2025 – fotorelacja

OFS 2025 – fotorelacja

Ponad 290 menadżerów z branży stolarki przez dwa dni uczestniczyło w Ogólnopolskim Forum Stolarki. Prezentujemy fotorelację z OFS 2025.

Specjaliści z branży przed nowymi wyzwaniami zawodowymi

Specjaliści z branży przed nowymi wyzwaniami zawodowymi

Gerda ma nowego dyrektora zarządzającego, a z Grupy Petecki i z Pagenu po wielu latach latach pracy odeszło dwóch specjalistów.