Jaki potencjał drzemie w rynku ukraińskim?

Autor: |Data publikacji:

W nowym odcinku podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki” omówiony został temat ukraińskiego rynku stolarki. Pod wieloma względami jest on bardzo zbliżony do rynku polskiego. W audycji poszukiwana jest też odpowiedź na pytanie o potencjał Ukrainy jako rynku eksportowego dla rodzimych producentów okien i drzwi.

Jak podali w podcaście „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki” Maksymilian Miros z Centrum Analiz Branżowych oraz Paweł Gregorczyk z Forum Branżowego, ukraiński rynek stolarki w wielu aspektach przypomina nasz rodzimy. Według szacunków w 2021 roku wielkość tamtejszego rynku wyniosła ok. 6 mln sztuk okien, czyli o kilkanaście procent mniej niż w Polsce. Wśród analogii z polskim rynkiem wymienić można również dominację stolarki z PCW.

Oba rynki bardzo się różnią pod względem potencjału produkcyjnego, a wynika to m.in. z faktu, że polscy producenci stolarki są bardzo aktywni eksportowo, a za naszą wschodnią granicą sprzedaż wewnętrzna to ok. 95 proc. Również pod względem liczby producentów Polska ma znaczną przewagę, ponieważ w Ukrainie funkcjonuje ich ponad 100 a w naszym kraju firm produkcyjnych jest niemal 1000. Lider tamtejszego rynku, firma Steko ma obroty na poziomie ok 32 mln euro. Co ciekawe, bardzo silną pozycję na tamtejszym rynku mają tamtejsi dostawcy okuć i profili, do których należy duża część tamtejszego rynku.

Przy okazji prowadzący podcast postarali się odpowiedzieć na pytanie, które zostało postawione podczas debaty w trakcie tegorocznego Ogólnopolskiego Forum Stolarki: Czy polska branża stolarki weźmie udział w powojennej odbudowie Ukrainy? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, podobnie jak na to, czy powinniśmy postrzegać rynek za naszą wschodnią granicą w kategorii potencjalnych szans czy konkurencyjnych zagrożeń.

Więcej na temat rynku Ukraińskiego, ale również o produkcji okien i drzwi w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku oraz firmie Novoferm Polska usłyszą Państwo w nowym odcinku podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki”:

 

Zobacz również

Velux Polska świętuje 35-lecie

Velux Polska świętuje 35-lecie

W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.

Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”

Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”

13 października 2025 r. w malowniczym Nadleśnictwie Płaska już po raz ósmy odbyła się akcja „Drzewo za drzwi”, organizowana przez firmę CAL.