Eksport stolarki jest domeną polskich producentów i pomimo że odnotowuje spadki, jego wartość pozwala nam zachować pozycję lidera. Jeżeli chodzi o kierunki eksportowe, w czołówce nastąpiły pewne roszady. Francja, która jeszcze w 2021 r. była drugim największym odbiorcą okien i drzwi z Polski, aktualnie zajmuje trzecie miejsce.
W 2021 roku wartość polskiego eksportu stolarki do Francji wyniosła 307 mln euro, co stanowiło wzrost o ponad 23 proc. w porównaniu z rokiem 2020. Natomiast w 2022 roku eksport do Francji wyhamował. Co prawda pod względem wartościowym była poprawa w stosunku do roku 2021, ale w ujęciu ilościowym odnotowano spadek. Jednocześnie w latach 2021–2022 zauważalny był bardzo szybko rosnący eksport do Włoch (pod względem ilościowym w 2022 roku był ponad dwukrotnie większy niż w 2020) co sprawiło, że Francja spadła na pozycję trzeciego odbiorcy polskiej stolarki.
Eksport stolarki do Francji w ujęciu wartościowym
Jeżeli chodzi o wartość, eksport okien i drzwi do Francji w 2022 r. osiągnął 377 mln euro, jednak w 2023 roku zmniejszył się do 365 mln euro, co oznacza spadek o 3,2 proc. Francja jest aktualnie trzecim największym rynkiem zbytu dla polskiej stolarki. Polskie firmy sprzedają tam głównie stolarkę z PCW (jej wartość wyniosła 183 mln euro). Na drugim miejscu znajdują się wyroby drewniane (76 mln euro, w podziale na okna drewniane – 67 mln euro oraz drzwi – 9 mln euro), a następnie ślusarka aluminiowa (73 mln euro). Na czwartym miejscu sklasyfikowana jest ślusarka stalowa (drzwi i bramy), a wartość jej sprzedaży wyniosła 32 mln euro.
Eksport stolarki okiennej w ujęciu ilościowym
W ujęciu ilościowym po kilkunastu latach wzrostu eksport okien do Francji w latach 2022–2023 zanotował spadki. W 2023 roku z Polski do Francji wyeksportowano 795 tys. okien, co stanowiło spadek o 9,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym czasie polskie firmy sprzedały na rynku francuskim 525 tys. okien z PCW, co oznacza spadek o 12,1 proc., 225 tys. okien drewnianych – spadek o 4,9 proc, oraz 45 tys. okien metalowych, co stanowiło spadek o 2,2 proc. w porównaniu z rokiem 2022.
Więcej na temat kierunków eksportu, w tym do Francji i na rynki skandynawskie przeczytają Państwo w nadchodzącym „Forum International”. W publikacji znajdą się również dotyczące aktualnej kondycji branży, raporty na temat poszczególnych kategorii produktów, informacje o największych polskich producentach czy obowiązujących trendach. Publikacja, opracowana w dwóch językach – angielskim i francuskim – będzie połączona z sierpniowym wydaniem „Forum Branżowego”. „Forum International” stanowi pigułkę wiedzy o polskim rynku stolarki, przydatnej zarówno dystrybutorom, jak i przedsiębiorcom w Europie.
Dystrybucję tego wydania zaplanowano we Francji, Wielkiej Brytanii, Belgii, Finlandii, Szwecji, Norwegii i Danii (wysyłka imienna do salonów okienno-drzwiowych, biur PAIH, ambasad RP, konsulatów). Publikacja trafi również na ważne targi branżowe, takie jak Batimat i Equipbaie-Métalexpo w Paryżu.
ISTNIEJE JESZCZE MOŻLIWOŚĆ ZAMIESZCZENIA REKLAM W TYM WYDANIU „FORUM INTERNATIONAL”. ZAINTERESOWANYCH PROSIMY O KONTAKT – REKLAMA@FORUMBRANZOWE.COM.
Zobacz również
Nowości produktowe w branży stolarki – przegląd listopad 2024
Prezentujemy kolejne nowości produktowe w branży stolarki. Znajdziesz tam rozwiązania z kategorii, takich jak systemy profili czy okucia.
Wyniki trzeciego kwartału w AkzoNobel
AkzoNobel, holenderski producent farb i powłok, opublikował dane finansowe dotyczące trezciego kwartały roku 2024. W odniesieniu do tego samego okresu rok wcześniej spółka odnotowała niewielki wzrost sprzedaży i nieduży spadek przychodów.
Trzeci kwartał okiem branży
Trzeci kwartał tego roku pokazuje, że sytuacja ekonomiczna zarówno w Polsce, jak i innych krajach jest nadal trudna. Przewidywana poprawa może nastąpić dopiero w roku 2026. Ten rok jest więc wyzwaniem też dla całej branży stolarki.