Pierwszy kwartał podsumowała właśnie grupa Inwido. Do spółki należy m.in. polski producent stolarki drewnianej Sokółka.
Inwido w pierwszym kwartale tego roku odnotowało sprzedaż w wysokości 1,81 mld koron (ok. 670 mln zł) w stosunku do 2,09 mld (ok. 776 mln zł) w roku 2023. Jest to spadek o 14 proc. Spółka podaje, że jeszcze niższy jest wynik organiczny, w tym wypadku spadek jest na poziomie 21 proc. Jednak lepiej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o zamówienia. Ich wartość w pierwszym kwartale była wyższa o 1 proc. w stosunku do roku ubiegłego, natomiast portfel zamówień na 31 marca tego roku wyniósł 2,23 mld koron (ok. 828 mln zł) w stosunku do 1,58 mld koron (ok. 585 mln zł) w analogicznym okresie w roku ubiegłym.
Znacząco spadł wynik EBITA, w pierwszych trzech miesiącach tego roku wyniósł on 91 mln koron (ok. 33 mln zł) w porównaniu do 168 mln (ok. 62 mln zł) rok wcześniej. Inwido tłumaczy, że jest to efekt dużych spadków zamówień notowanych już w połowie 2023 r. Wolumen sprzedaży w krajach skandynawskich spadł o 24 proc., natomiast w Europie Wschodniej aż o 43 proc. Niższe przychody wymagały interwencji spółki, takich jak obniżenie kosztów i wprowadzenie oszczędności. Inwido jednak obserwuje obecnie coraz większą aktywność klientów, szczególnie jeśli chodzi o segment remontowy. Co ciekawe, w segmencie e-commerce – czyli sprzedaży stolarki online, Inwido w pierwszym kwartale odnotowało wzrost o 8 proc.
W Inwido od 10 kwietnia prezesem jest Frederik Mueller. Zastąpił on Henrika Hjalmarssona, który pełnił tę funkcję przez pięć lat, do końca 2023 r. Po jego odejściu obowiązki prezesa sprawował Peter Welin, zastępca prezesa.
Frederik Mueller dzieli się planami:
Z przekonaniem, pokorą i zaangażowaniem obejmuję teraz stanowisko prezesa i dyrektora generalnego Inwido. Przed nami ekscytująca podróż, której celem jest osiągnięcie naszego długoterminowego celu, jakim jest sprzedaż do 2030 r. na poziomie 20 miliardów koron. Osiągnięcie tego wymaga nie tylko przemyślanej strategii fuzji i przejęć, ale także innowacyjnego portfolio produktów i skupienia się na kliencie.
Nowy prezes Inwido uważa, że mimo dużych spadków wolumenu sprzedaży, dłuższa perspektywa rynkowa jest pozytywna. Wzrost będzie napędzany transformacją w Unii Europejskiej i wyraźnym dążeniem do poprawy charakterystyki energetycznej budynków. Pojawiają się więc korzystne warunki do rozwoju energooszczędnych okien i drzwi. Frederik Mueller liczy na to, że wraz z nadejściem wiosny pozytywne, pojedyncze sygnały z rynku pojawią się w całej Europie.
Zobacz również
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.
„Gwiazdy Rankingu Buildera” dla branży stolarki
Gwiazdy Rankingu Buildera to zestawienie firm o najlepszej sytuacji finansowej. Kolejna edycja zakończyła się na początku kwietnia 2025 r.
XXXIV Forum 100 – fotorelacja
W ubiegłym tygodniu odbyła się XXXIV edycja Forum 100. Zapraszamy do obejrzenia pierwszej części fotorelacji.