W dniach 23-26 października 2018 roku w Düsseldorfie odbyły się międzynarodowe targi szkła Glasstec. Najważniejsza i największa impreza branży pokazała, że producenci potrafią z roku na rok przesuwać kolejne granice zarówno pod względem gabarytów wykonywanych produktów, jak ich zaawansowania technologicznego.
Targi Glasstec w Düsseldorfie od lat gromadzą najważniejsze i największe firmy oraz przedstawicieli branży szklanej na świecie. W tym roku mieliśmy już 25. edycję tej wystawy. Wystawcami były nie tylko duże dobrze znane na polskim rynku firmy międzynarodowe, ale także przedsiębiorstwa m.in. z Azji. Była to zatem doskonała okazja, by zobaczyć ich ofertę.
Wielkość ma znaczenie?
Do niedawna firmy z branży szkła prześcigały się w wyprodukowaniu szkła o najbardziej wydajnym współczynniku ciepła. Przez pół wieku udało się przejść od pojedynczego szklenia, poprzez pierwszą generację szkła izolacyjnego po termoizolacyjne szklenie trzyszybowe. Wyścig po najskuteczniejszą izolację cieplną można jednak uznać za zakończony. Istnieje technicznie możliwość kolejnych udoskonaleń, ale stają się ekonomicznie mało opłacalne.
Pojawił się za to nowy wyścig, napędzany coraz śmielszymi projektami architektonicznymi – szkło w rozmiarach XXL. Obecne możliwości technologiczne pozwalają na produkcję szyb o długości około 18 metrów, a jeden z producentów zapowiedział wykonanie szyby o długości przekraczającej 20 metrów.
Podczas tegorocznej edycji targów zaprezentowano kilkutonową taflę szkła o długości 18 metrów i 3 metrów wysokości. Tego typu gabaryty wymagają specjalnych i nowoczesnych rozwiązań związanych z logistyką. Specjalne mini żurawie (więcej o tych urządzeniach w linku pod artykułem) oraz skomplikowana konstrukcja naczepy, której podłoga jest jednocześnie stojakiem dla szyby, to tylko część wyzwań, przed którymi stanęli inżynierowie. Film z transportu potężnej szyby można zobaczyć TUTAJ.
Branża szklana udowadnia, że coraz mniej przed nią wyzwań niemożliwych do zrealizowania. Dużym zainteresowaniem cieszył się produkt zaprezentowany przez NSG Group. Była to szyba, w której wykorzystano technologię próżniową. To zespolenie szybowe Pilkington Super Spacia ma grubość 10,2 mm. Kolejnym dowodem był ośmiometrowy tunel wykonany przez Saint-Gobain z dwóch kawałków giętego szkła. Dzięki nowym technologiom architekci będą mogli puścić wodze fantazji, a ich coraz bardziej śmiałe projekty będą siłą napędową technologicznego rozwoju branży.
Elektronika w szkle
Firma Guarian Glass opracowała nowatorski produkt – szkło przyciemniane elektronicznie. Za pomocą guzika, można zaciemnić okno lub drzwi. Premiera nowego produktu miała miejsce właśnie podczas Glasstecu. Opatentowane rozwiązanie różni się od innych dostępnych obecnie produktów zaciemniających. Technologia powstała z myślą przede wszystkim o oknach i drzwiach mieszkaniowych. Dostępna będzie najpierw w wersji z całkowicie zintegrowanym zaciemnianiem, a następnie w wersji nieprzeziernej oraz z systemem chroniącym przed oślepieniem promieniami słonecznymi.
Guardian Glass to niejedyna firma, która zaprezentowała nowość na targach. Prezentacje swoich najnowszych rozwiązań mieli także inni producenci szyb zespolonych, komponentów takich jak ramki dystansowe czy maszyn do obróbki szkła. W tym roku Glasstec posługiwał się hasłem „Odkryj świat szkła” co dobrze oddało charakter targów. Okazuje się bowiem, że jest to świat nieograniczonych możliwości.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".