Fotowoltaika dla salonów okiennych

Autor: |Data publikacji:

W ciągu najbliższych lat można się spodziewać w naszym kraju zapotrzebowania na montaż nawet 200 tysięcy instalacji fotowoltaicznych rocznie. Dzięki rzeszowskiej spółce ML System obszar ten staje się doskonałym polem do zwiększenia oferty i kompetencji salonów okienno-drzwiowych i ich ekip montażowych.

ML System już dzisiaj jest liczącym się dostawcą rozwiązań z obszaru klasycznej fotowoltaiki. W ramach przyjętej strategii na lata 2020-2024 spółka będzie dążyć do uzyskania pozycji globalnego dostawcy produktów bazujących na technologii kropek kwantowych dla szkła fotowoltaicznego, dedykowanych sektorowi automotive, ale też oknom i fasadom. Technologia ta zaprezentowana była już w ub. roku na organizowanej przez Forum Branżowe Wystawie Innowacji w Nadarzynie. Pokazano tam, że nowa technologia pozyskiwania prądu ze słońca stwarza nowe obszary kompetencji dla firm montujących okna i instalujących fasady. To także na współpracy z nimi ML System opiera założenie  osiągnięcia już w 2024 r. przychodów ze sprzedaży na poziomie powyżej 400 mln zł.

A przecież jest to tylko fragment rynku fotowoltaiki, na którym mają szansę zaistnieć firmy usługowe zajmujące się dotąd montażami stolarki. ML System jest bowiem sygnatariuszem inicjatywy „Przemysłowego Panelu PV”, która działa pod auspicjami Instytutu Energetyki Odnawialnej, skupiającej przedstawicieli polskiego przemysłu fotowoltaicznego. Zadeklarowali oni, że w latach 2021-2025 są w stanie pięciokrotnie zwiększyć swoje zdolności produkcyjne, tworząc w całym łańcuchu dostaw nawet do 9 tys. miejsc pracy.

Zgodnie z raportem Instytutu Energetyki Odnawialnej, „Rynek fotowoltaiki w Polsce” zdolności wytwórcze polskich producentów modułów PV sięgające obecnie 500 MW rocznie, stanowią 10 proc. całkowitych europejskich mocy produkcyjnych i dynamicznie się rozwija. Moc zainstalowana w krajowych źródłach PV wyniosła na 1 sierpnia 2020 r. 2261,3 MW, co oznacza wzrost rok do roku o 156,2 proc. Zgodnie z prognozą przedstawioną w raporcie, już w 2025 r. całkowita moc zainstalowana w fotowoltaice może wynieść 7,8 GW, osiągając poziom zakładany w Krajowym Planie na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK) na 2030 r.

Na Forum Ekonomicznym w Karpaczu prezes IEO, pan Grzegorz Wiśniewski (na zdjęciu obok), zapowiedział, że w KSSE, w regionie pogórniczym zaplanowano już budowę ogromnej fabryki paneli fotowoltaicznych, która mogłaby zaopatrzyć rocznie tysiąc farm fotowoltaicznych. Finansowanie tą inwestycją wyraził już Polski Fundusz Rozwoju. W Karpaczu przedstawiono koncepcję budowy tzw. gigafabryki o wydajności 1 gigawata rocznie, co oznaczałoby 10-krotne zwiększenie krajowej produkcji. Gigafabryka mogłaby według Wiśniewskiego, całkowicie pokryć polskie zapotrzebowanie na ogniwa i moduły fotowoltaiczne.

W tej chwili budujemy typowe farmy fotowoltaiczne o mocy jednego megawata. Moglibyśmy zbudować w ciągu roku, jako efekt produkcji gigafabryki ok. tysiąca takich dużych farm fotowoltaicznych o mocy jednego megawata, albo moglibyśmy rocznie zbudować co najmniej 200 tys. instalacji prosumenckich na naszych dachach – dodał prezes IEO.

Do zamontowania tych 200 tysięcy instalacji fotowoltaicznych niezbędną będą wykwalifikowane kadry, z doświadczeniem pracy z klientem indywidualnym. Potrzeba będzie tysięcy punktów handlowych, gdzie funkcjonować będą techniczni doradcy klienta. Nie ma powodu, aby nie mogły to być dzisiejsze salony z oknami i drzwiami, które poszerzą swój zakres usług o sprzedaż i montaż instalacji fotowoltaicznych. A już szczególnie wtedy, kiedy ogniwa fotowoltaiczne umieszczone będą w szybach okiennych czy fasadowych, tak, jak w przypadku produktów ML System.

Potwierdza to Dawid Cycoń, prezes ML System, który mówi:

Spodziewany, dynamiczny wzrost udziału źródeł PV w polskim systemie energetycznym wpłynie na wzrost zapotrzebowania na produkty fotowoltaiczne. W kontekście zagranicznych łańcuchów dostaw, szczególnie azjatyckich, zerwanych w następstwie pandemii COVID-19, strategiczne znaczenie może mieć krajowa technologia. Niebagatelne znaczenie dla jej rozwoju będzie mieć wsparcie na poziomie rządowym, jak i unijnym, deklarowane m.in. w związku z polityką Zielonego Ładu. Należy zakładać, że udział polskiej produkcji w zakresie PV w rynku europejskim będzie w kolejnych latach systematycznie rosnąć.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".