Mimo trudnej sytuacji na polskim rynku stolarki otworowej duża część polskich producentów ma się dobrze. Ratuje ich eksport. W roku 2022 wartość eksportowanej stolarki wyniosła prawie 14 mld złotych, czyli o ponad 1/3 więcej niż w roku 2021! Polscy przedsiębiorcy dostarczają swoje okna i drzwi nie tylko na standardowe już dla nas rynki unijne, ale nawet w tak odległe zakątki świata, jak Chile, Maroko, Kostaryka, Wyspy Owcze czy Peru.
Według informacji podawanych przez Centrum Analiz Branżowych*, z Polski wyjeżdża już 2/3 produkowanych tu okien, co powoduje, że jesteśmy światowym liderem jeśli chodzi o eksport stolarki budowlanej. Specjalizujemy się głównie w oknach z tworzyw sztucznych oraz drewnianych. Ich sprzedaż stanowiła około 1/3 udziału w europejskim eksporcie tych produktów, co czyni z nas niekwestionowanego lidera w tej kategorii na świecie. Produkowane w naszym kraju wyroby stolarki budowlanej trafiają najczęściej do państw Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i USA. Zdecydowanie największym nabywcą pozostają Niemcy, ale duży udział mają także Belgia, Czechy, Szwecja, Słowacja czy Francja. Jednak poza tymi krajami wyroby polskiej stolarki budowlanej eksportowane są także w bardziej egzotycznych kierunkach jak Chile, Nowa Zelandia czy Peru. Na mniejszą skalę polskie okna czy drzwi można znaleźć nawet w Boliwii, Kamerunie, Togo, Tadżykistanie czy w Kostaryce. O to, jak nasza rodzima stolarka znalazła się w tak egzotycznych zakątkach świata, zapytaliśmy panią Alicję Biedunkiewicz, dyrektor handlową firmy Dako:
Bierzemy udział w międzynarodowych targach branżowych, nawet w tak odległych krajach, jak Stany Zjednoczone, prowadzimy skoncentrowane na krajach kampanie marketingowe, docierając do coraz bardziej odległych klientów, nasza strona internetowa dostępna jest w kilku językach, dzięki czemu klienci na całym świecie mogą z łatwością zapoznać się z naszą ofertą i skontaktować z nami. Ponadto mamy mocną pozycję na wielu rynkach europejskich i umacniamy ją z roku na rok również na rynkach bardziej odległych jak USA, Japonia, Nowa Zelandia czy kraje Afryki. Klienci z całego świata poznają naszą markę i produkty, co cieszy nas jako firmę dążącą do zbudowania silnej pozycji w naszej branży.
Polskie firmy obecne na całym świecie
Podobne doświadczenia ma firma Okno-Pol z podkrakowskiego Mnikowa. Firma znana jest z tego, że większość swojej produkcji, bo prawie 85%, wysyła na eksport do krajów zachodnioeuropejskich jak Francja, Włochy, Szwajcaria, Niemcy czy Belgia. To klienci zorientowani na produkt o wysokiej jakości wykonany z europejskich komponentów od uznanych dostawców. Jednak jak mówi pan Mariusz Milc, zastępca dyrektora handlowego firmy Okno-Pol, przedsiębiorstwo obecne jest też w USA i Kanadzie, gdzie obsługuje luksusowy rynek rezydencji, ponadto ze stolarką PVC, aluminium i drewnianą docierają także do bardziej egzotycznych krajów afrykańskich.
Ciekawe realizacje mają na swoim koncie również inne firmy, choćby firma Marsel z Goleniowa, która realizowała montaż stolarki otworowej na terenie Panamy czy firma Q4 działająca na terenie Australii i Ameryki Północnej. Można śmiało powiedzieć, że bardzo duża część polskich firm jest szeroko obecna na różnych rynkach zagranicznych i co najważniejsze, jest doceniana zarówno w dużych krajach Europy Zachodniej czy USA, jak i w małych krajach afrykańskich czy Ameryki Środkowej i Południowej. Miejmy nadzieję, że ten kierunek będzie cały czas się utrzymywał, a wręcz nadal rozwijał się tak prężnie, jak w ostatnich latach. (MAT)
*CAB: „Rynek okien w Polsce”, Warszawa, VI 2023
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".