Okna jako produkt są bardzo zbliżone do siebie technicznie w całej Europie. Okazuje się jednak, że zachowania zakupowe w tej kategorii produktowej w poszczególnych krajach Starego Kontynentu bardzo się od siebie różnią. Polacy stawiają na znane im marki i innowacje, Niemcy na bezpieczeństwo i rabaty.
Produkty podobne, konsumenci diametralnie różni
Firma InterConnection Consulting przeprowadziła badania konsumenckie w Polsce, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i Austrii. Okazuje się, że zachowania zakupowe na tych rynkach w przypadku okien diametralnie się od siebie różnią. W Austrii najważniejsza dla konsumentów jest marka, w Niemczech bezpieczeństwo, a nabywcy okien w Polsce najbardziej zainteresowani są innowacjami. I właśnie przykład z naszego kraju analitycy uznali za najbardziej zaskakujący.
Polacy świadomi marek
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez InterConnection Consulting Polska jest krajem o najwyższej świadomości marek. Firmy takie jak Oknoplast i Drutex w badaniu przeprowadzonym metodą free recall (opiera się na świadomości spontanicznej) otrzymywały od 16 do 32 proc. wskazań. Marka jako taka jest też ważnym argumentem sprzedażowym w naszym kraju. Austrii wskaźniki w przedziale 20-30 proc. miały firmy Internorm i Josko. W Niemczech natomiast marki okien mają raptem jednocyfrowe wartości wskazań.
Łowcy okazji
Co może wydać się zaskakujące, najwięcej łowców okazji mamy w Niemczech. Około 35 proc. inwestorów swój wybór okien uzależnia od okazji cenowych i rabatów. We Francji z kolei klienci entuzjastycznie podchodzą do innowacji i mogą zapłacić więcej, jeśli produkt spełnia ich wysokie wymagania.
PCW zamiast drewna
We wszystkich krajach najpopularniejszym materiałem okazuje się PCW. Właściciele domów i mieszkań wyposażonych w okna z tworzyw sztucznych o 15 proc. rzadziej wyrażają chęć zmiany okien na wykonane z innych materiałów. Na drugim biegunie są właściciele okien drewnianych. W tym przypadku gotowość na wymianę ich na okna z innych materiałów waha się w przedziale od 53 do 67 proc.! Głównie wskazują na okna PCW.
Polska może poszczycić się bardzo dużym wykorzystaniem internetu do wyszukiwania informacji o oknach, jak i ich zakupu. Okazuje się bowiem, że 75 proc. polskich inwestorów korzysta z zasobów internetowych, takich jak strony producentów, czy sprzedawców detalicznych, aby uzyskać informacje o markach i produktach przed zakupem swoich okien. Polska jest również krajem o największej liczbie zakupów online w Europie. Natomiast nabywcy okien z Francji wykazują najmniejszą gotowość do zakupu okien bezpośrednio przez Internet.
Zobacz również
BAU 2025 – największe wydarzenie branży budowlanej (galeria)
W Monachium od wczoraj trwa największe wydarzenie branży budowlanej. Targi BAU 2025 zgromadziły licznych wystawców. Coraz więcej jest też zwiedzających. Na miejscu jest też redakcja „Forum Branżowego”. I tak jak obiecaliśmy relacjonujemy to wydarzenie.
Targi BAU 2025 rozpoczęte
Rozpoczęło się największe targowe wydarzenie tego roku - BAU 2025 w Monachium. W Niemczech nie mogło zabraknąć naszej redakcji, która relacjonuje to wydarzenie.
Forum Branżowe 01.2025 – czytaj w wersji online
Jest już dostępne styczniowe „Forum Branżowe”. Gościem najnowszego numeru jest Marek Klimek założyciel i prezes firmy Prez-Met. Jest to jedno...