Czy Polacy chcą mieszkać w smart domach?

Red.: WK |Data publikacji: 2019-09-21

Najnowsze badania dowodzą, że Polacy chcą mieć inteligentne domy i mieszkania. Jednak w 2018 roku tylko co czwarty nowo budowany dom został wyposażony w taką instalację. Najbardziej znanym w Polsce systemem smart home okazało się Fibaro.

O szybko rosnącym europejskim rynku urządzeń smart home informowaliśmy w lipcu tego roku. Według najnowszych szacunków firmy IDC światowy rynek systemów inteligentnych domów w 2019 roku wzrośnie o niemal 27 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Do 2022 roku łączna liczba urządzeń sprzedanych na globalnym rynku smart home ma osiągnąć ponad 900 milionów.

Zdjęcie: Came

Znamy rozwiązania smart home

Rynek domów inteligentnych rozwija się dynamicznie również w Polsce. Od roku 2016 jego wartość wzrosła o 50 proc. Według optymistycznych prognoz w ciągu najbliższych 4-6 lat może osiągnąć nawet 600 milionów złotych.

Jakie jest podejście polskich konsumentów do inwestycji w inteligentne rozwiązania sprawdziła agencja Pollster. W badaniu na zlecenie Fibaro wzięło udział 1000 Polaków w wieku 25-55 lat o przychodach na gospodarstwo domowe powyżej 3000 zł brutto. 93 proc. pytanych stwierdziło, że zna rozwiązania dla inteligentnego domu, a 20 proc., że ma już takie rozwiązania w swoich domach i mieszkaniach. Natomiast 58 proc. tych, którzy jeszcze ich nie posiadają zadeklarowało, że chce je kupić.

Dla uczestników badania najważniejszą funkcją inteligentnego domu jest sterowanie ogrzewaniem. Taką opinię przedstawiło 55 proc. respondentów posiadających instalację. Użytkownicy systemu inteligentnego domu wskazywali, że najbardziej motywującą do zakupu była potrzeba wygody (92 proc. opinii), podniesienie jakości życia (88 proc.) oraz poczucie bezpieczeństwa (83 proc.).

Według badania najbardziej znanym Polakom systemem smart home jest Fibaro. Na pytanie „Jakich producentów systemu inteligentnego domu zna Pan(-i), choćby tylko ze słyszenia?” najwięcej, prawie 7 proc. podało tę markę. Osoby, które posiadają rozwiązania Fibaro, wybrały je przede wszystkim ze względu na atrakcyjną relację ceny do jakości (70 proc. odpowiedzi). Poza tym za najbardziej kompleksowe rozwiązania smart home (60 proc.. 80 proc. znających produkty Fibaro uważa, że mają nowoczesny design, 79 proc., że są to przyjazne i łatwe w obsłudze rozwiązania, 76 proc. sądzi, że dają komfort, a 72 proc., iż zapewniają spokój.

Zdjęcie: Fibaro

Polacy chcą inteligentnych domów?

Ciekawych, choć mniej optymistycznych, informacji dostarcza również sondaż zrealizowany przez Oferteo.pl. Wynika z niego, że znajomość pojęcia smart home deklaruje ponad połowa respondentów. Jednak na ich wdrożenie zdecydowało się tylko 23 proc. ankietowanych, którzy w 2018 roku budowali dom. Tyle samo co w badaniu z ubiegłego roku. Niemal co piąty respondent (18 proc.) przyznał jednak, że nie ma pojęcia, czym są systemy inteligentnego domu.

Według badania największą popularnością wśród polskich użytkowników smart home cieszyły się w 2018 roku urządzenia podnoszące bezpieczeństwo. Na przykład inteligentne czujniki tlenku węgla, dymu, a także czujniki ruchu, alarmy oraz kamery monitoringu. Wśród najczęściej wybieranych urządzeń znalazły się także zdalnie sterowane termostaty.

Użytkownicy urządzeń smart home najczęściej korzystali z pojedynczych, autonomicznie działających urządzeń (24 proc.). Natomiast najczęściej używanymi centralnymi systemami sterowania były: Google Home (15 proc.), Fibaro oraz Samsung SmartThings (po 13 proc.). Co ciekawe, aż 22 proc. ankietowanych nie wiedziało, jakiego systemu sterującego używa.

Informacje te przedstawiono w „Raporcie o budowie domów w Polsce”. Pochodziły z analizy ponad 17 tysięcy zapytań złożonych w 2018 roku w serwisie Oferteo.pl. Ponadto zostały uzupełnione o wyniki badania ankietowego przeprowadzonego na próbie 600 osób, które w 2018 roku budowały dom.

Zobacz również

Technologia Click wchodzi na rynek szkła

Technologia Click wchodzi na rynek szkła

Kanadyjski startup Click Materials ogłosił nawiązanie współpracy z Cardinal Glass Industries., który jest dużym amerykańskim producentem szkła do okien i drzwi. Celem CGI jest dostarczenie inteligentnej technologii Click do milionów domów w Ameryce Północnej.

Branża coraz więcej drukuje

Branża coraz więcej drukuje

NorDan, Aereco i Morad mają już drukarki 3D w swoich zakładach produkcyjnych. Urządzenia służą m.in. do opracowywania prototypów.

Sedak stworzył szybę o szerokości 3,6 m!

Sedak stworzył szybę o szerokości 3,6 m!

Sedak poinformował, że stworzył właśnie taflę szklaną o szerokości 3,6 m. Dzięki temu możliwe jest obecnie stworzenie szyby zespolonej o powierzchni 72m2.

1