Branża budowlana napędza popyt na szkło płaskie

Red.: |Data publikacji:

W 2024 roku wielkość globalnego rynku szkła float powinna sięgnąć 111,97 mld dolarów. Z kolei w 2027 r. ma to być 170,31 mld dol., z wzrostem rok do roku o 7,24 proc.

Bliźniacze wieże Hermitage Plaza w Paryżu.

Podczas gdy globalny rynek szkła płaskiego ma rocznie rosnąć o 7,24 proc., to według Market Reaserch Community w Europie w prognozie na lata 2023-2030 tempo wzrostu wyniesie 4,9 proc. r/r. Analitycy szacują, że do 2030 r. ten rynek będzie wart 113,74 mld dol.

Czynniki sprzyjające popytowi

Zapotrzebowanie nadal ma napędzać branża budowlana. W sytuacji, gdy budownictwo mieszkaniowe odnotowuje spowolnienie, głównym odbiorcą szkła płaskiego będą obiekty komercyjne. Duży impuls do zwiększenia wykorzystania szkła płaskiego otrzyma w tym roku Francja z powodu planowanych w tym kraju letnich igrzysk olimpijskich. Jak podkreślają badacze, niezbędna infrastruktura dla tego wydarzenia wymaga wybudowania 4,5 tys. nowych mieszkań dla miejscowej ludności, 100 tys. m2 na działalność gospodarczą i 20 tys. nowych pokoi hotelowych dla turystów. Oprócz tego prowadzona jest duża inwestycja w postaci budowy Hermitage Plaza, czyli dwóch bliźniaczych wież o wysokości 323 m, zlokalizowanych w Paryżu. Szacowany koszt to ponad 3 mld euro.

Wielkość zapotrzebowania na szkło płaskie jest uzależniona od sytuacji w dwóch głównych branżach, które są odbiorcami tych produktów. Jest to automotive oraz segment budownictwa. Badacze przeanalizowali sytuację w budownictwie w Europie, przyjmując jako bazę do porównań rok 2021. W takiej perspektywie oceniano, że rynek zdominują Niemcy. Branża budowlana w tym kraju rozwijała się przez ostatnie lata w wolnym tempie, ale nowe budownictwo stymuluje m.in. rosnąca migracja. Obecnie jednak Niemcy wskazują na znaczne spowolnienie, to zaś oznacza, że prawdopodobnie dane zawarte w raportach wywiadowni gospodarczych będą weryfikowane.

Zobacz również

Akzo Nobel optymistycznie o rynku farb proszkowych w tym roku

Akzo Nobel optymistycznie o rynku farb proszkowych w tym roku

Akzo Nobel podsumowało wyniki z pierwszego kwartału. Spółka odnotowała niewielki spadek w sprzedaży, ale prognozuje wzrost popytu na farby.

Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku

Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku

Assa Abloy Mercor Doors wygasza produkcję w fabryce w Bielsku. Działalność będzie przeniesiona do zakładu w Dobrzeniu Wielkim.

Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi

Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi

Grupa Arbonia poinformowała o podjęciu ostatecznej decyzji co do sprzedaży dywizji klimatu firmie Midea Electrics Netherlands. Pierwsze kroki związane ze zbyciem były podjęte na początku tego roku.

1