Forum Branżowe - 11.2020

GOŚĆ NUMERU, str. 2. Ludzie robią biznesy

Gościem listopadowego numeru naszego miesięcznika jest Michał Reck – prezes zarządu firmy Remmers Polska. W wywiadzie opublikowanym na pierwszych stronach naszej gazety jest mowa o doświadczeniach zawodowych naszego rozmówcy. To z tych doświadczeń wyrasta przekonanie, że w budowlance – chyba bardziej niż w jakiejkolwiek innej branży – znaczenie mają dobre relacje międzyludzkie. Ich bazą jest zaufanie i pewność, że w razie trudności współpracownik nie zawiedzie i nie zostawi mnie samego na placu budowy. Kolejnym wątkiem rozmowy jest sprawność logistyczna firmy, wynikająca ze zmiany warunków, w jakich się buduje, a także konieczność wejścia z ofertą do marketów budowlanych oraz internetu. Nasz gość przekonująco wyjaśnia swoje twierdzenia. I dlatego warto skonfrontować jego zdanie z własnym; zobaczyć, kto ma rację.

 ZAPROSZENIE, str. 20. Forum Stolarki 20202

Ogólnopolskie Forum Stolarki to niewątpliwie najważniejsze forum tej branży, w którym uczestniczą menedżerowie najbardziej liczących się w Polsce producentów, dostawców i dystrybutorów. Na dorocznych spotkaniach prezentowane są wyniki minionego okresu, prognozy na kolejny sezon, ale też dyskutowane szanse i zagrożenia, jakie stają przed branżą. Nie inaczej będzie również w tym roku, a może nawet jeszcze bardziej intensywnie. Pomimo pandemicznych obostrzeń, postanowiliśmy bowiem spotkać się jednak, podyskutować, a formułę spotkania online wykorzystać do większej interaktywności, by tym bardziej zachęcić do wypowiedzi, stawiania pytań, ale też do nawiązywania kontaktów.

Przypomnijmy zatem:

Ogólnopolskie Forum Stolarki 2020 Online: 17 – 19 listopada 2020

Dzień 1. Marketing i sprzedaż internetowa

Dzień 2. Zielony ład

Dzień 3. Dom Aktywny

OKNA, str. 26. Moda na antracyt

Wytwórcy okien zaczęli zwracać uwagę na znaczenie koloru w wystroju wnętrz. Do takich przedsiębiorstw należy Oknoplast. W firmie – na podstawie prognoz ekspertów z WGSN (ang.: Worth Global Style Network) stwierdzono, że w nadchodzącym roku najbardziej popularne będą barwy pastelowe. Są to: niebieski w lazurowym odcieniu A.I. Aqua, żołty Lemon Sherbet, zielony Quiet Wave, czerwony Oxy Fire i szary Good Gray. Natomiast specjaliści z Pantone Color Institute uznali, że w przyszłym roku modne będzie aż 21 barw, które pogrupowane są w trzech paletach.

Zwracanie uwagi na modne kolory ma cel. Chodzi o to, by klienci, ale przede wszystkim partnerzy handlowi pomyśleli o stolarce jak o elemencie zdobiącym wnętrze. A jak jest u państwa w firmie? Czy kolor stolarki ma znaczenie przy decyzjach zakupowych waszych klientów? Może warto artykuł Magdaleny Rockiej potraktować jako przyczynek do własnych wniosków.

OKUCIA, str. 34. Bezpiecznie przez drzwi

Pandemia nie odpuszcza. I można powiedzieć tylko, że gdy minie, nic już nie będzie takie samo… Na długo też pozostanie w nas obawa przed ryzykiem, jakie niesie ze sobą kontakt z zarazkami. A przecież nowoczesne technologie pozwalają na otwieranie drzwi bez użycia klucza, w taki sposób, że nie ma konieczności dotknięcia klamki ani skrzydła ręką. Wypada na wstępie zaznaczyć, że tego rodzaju rozwiązania są skierowane przede wszystkim do biur czy zakładów produkcyjnych. Wykorzystywane są także tam, gdzie dostęp do pomieszczeń powinna mieć pewna grupa uprawnionych osób. Dotyczy to więc m.in. hoteli, pensjonatów, ośrodków wypoczynkowych, a także szpitali. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby takie zamki zamontować w drzwiach zewnętrznych domów mieszkalnych, a nawet poszczególnych lokali. Rozwiązań oczywiście jest kilka i warto sobie je przypomnieć. Cały artykuł Hanny Czerskiej polecamy uwadze państwa.

 PROFILE, str. 51. Ciepłe jak… metal

 W tej chwili zarówno systemodawcom, jak i producentom stolarki nie pozostaje nic innego, jak dostosować się do nowych wymagań odnośnie do izolacyjności termicznej. Określa się je skrótem WT 21. Czy normy są wyśrubowane czy nie? W tej chwili nie będziemy się tym zajmować. Ważne jest coś innego. Otóż okna i drzwi mogą być ciepłe tak, jak tego wymagają przepisy wchodzące w życie od stycznia przyszłego roku; mogą być nawet cieplejsze. Dotyczy to także metali, choć przecież stal i aluminium bardziej przepuszczają ciepło niż tworzywo i drewno. Jaka zatem jest stolarka aluminiowa spod znaku WT 21? Warto się dowiedzieć, tym bardziej, że artykuł wzbogaca tabela przykładów ciepłych konstrukcji.

 MONTAŻ, str. 60. Fachowość popłaca

Okna na wymianę to w Polsce potencjalnie duży rynek. Wkrótce zasilą go także ci, którzy mają starą stolarkę z PCW. Czy firmy dystrybucyjne i montażowe są przygotowane na tę sytuację? Czy w ciągu roku, dwóch lat, nastąpiły zauważalne zmiany na rynku wymiany okien? Jedna z osób, której nazwisko pada w artykule, przyznaje, że ostatnio około połowę klientów wymieniających okna stanowią ci, którzy zdecydowali się na udział w programie Czyste Powietrze. Uczestnicy są zobowiązani do kupna stolarki energooszczędnej, z zespoleniami trzyszybowymi. Więc w tym wypadku, mimo że często najchętniej kupiliby najtańszy produkt, przepisy obligują do wyboru takiego, który ma bardzo dobre parametry, jest więc drogi. Jakich jeszcze – często zaskakujących wyborów dokonują klienci? Dlaczego są gotowi płacić drożej za montaż? Na te i inne pytania odpowiadają osoby pracujące na rynku montaży stolarki.

TARGI, str. 69. Glasstec Virtual 2020

Wyczekiwana kolejna edycja targów Glasstec w Duseldorfie w tym roku została zastąpiona wirtualną namiastką. Zgromadzenie branży szklarskiej odbyło się w sposób zdalny. Dostęp do światowego forum nie był limitowany, nie było opłat dla gości, wystarczyło się zarejestrować, aby otrzymać wszystkie przywileje zwiedzającego. Zrobiła to nasza autorka – Sylwia Melon-Szypulska – i zapisała swoje refleksje. Naprawdę warto je przeczytać i wyciągnąć wnioski dla własnych imprez online.

 Jak zwykle zapraszamy do lektury całego miesięcznika.

1