Forum Branżowe 10.2022
GOŚĆ NUMERU, str. 4. W poszukiwaniu zamówień
W październikowym wydaniu naszego miesięcznika rozmawiamy z Januszem Tyczyńskim, dyrektorem zarządzającym firmy Gealan. Nasz gość odpowiada na trudne pytania, m.in. czy nasza branża jest lepiej przygotowana do nadchodzącego kryzysu niż tego, który rozpoczął się w 2007 roku oraz które rynki eksportowe mogą okazać się dla nas atrakcyjne. Polecamy pełną treść rozmowy.
SONDA, str. 12. Kierunki eksportu polskiej stolarki
Z rozmów z przedsiębiorcami z naszej branży wynika, że receptą na nadchodzący kryzys może być eksport polskiej stolarki. Sprawdziliśmy, w jakich kierunkach najczęściej podążają nasze okna i drzwi, a także jakie rynki mają w ich ocenie duży potencjał i w przyszłości warto się nad nimi zastanowić.
RYNEK, str. 20. Dobry prognostyk
Cztery lata przyszło nam czekać na kolejną edycję targów Glasstec. W końcu branża szklarska miała okazję spotkać się w Düsseldorfie, ale czy po kilku latach przerwy związanej z pandemią klasyczna formuła sprawdziła się w przypadku tej imprezy? Zapraszamy na relację z targów, które odbyły się w dniach 20-23 września.
DILER 2030, str. 28. Jak pozyskać klienta na wymianę okien
Branża okienno-drzwiowa znajduje się w przededniu dużego kryzysu popytu wynikającego z wysokiej inflacji, trudności w dostępie do kredytów oraz poczucia niepewności jutra wśród inwestorów. Ich mniejsza skłonność do zakupów okien i drzwi nałoży się na rosnące koszty energii, wymuszony wzrost kosztów wynagrodzeń i wyższe składki dla przedsiębiorców. Mniejszym producentom, ukierunkowanym na rynek lokalny, oraz większości dilerów będzie coraz trudniej prowadzić działalność z zyskiem. Te trudności nie są przejściowe. Analitycy szacują, że zostaną z nami przez co najmniej dwa sezony.
OSŁONY I BRAMY, str. 34. Cisza w cenie
Problem hałasu dobiegającego przez okna dotyczy nie tylko prywatnych domów i mieszkań, ale też biur, restauracji i budynków użyteczności publicznej. Są rozwiązania, które pozwalają zmniejszyć jego poziom zarówno w budowanych czy remontowanych obiektach, jak i istniejących.
FASADY, str. 38. Jak dziś projektuje się fasady?
W momencie, gdy do pracowni architektonicznej trafia zamówienie na projekt budynku o funkcji umożliwiającej zastosowanie lekkich ścian osłonowych, architekt oprócz zaprojektowania ma do wykonania wiele dodatkowych zadań. Jak jego praca wygląda dziś? O tajnikach projektowania fasad w obecnych warunkach opowiada architekt Sylwia Melon-Szypulska.
KOMPONENTY, str. 54. Na początku był lateks…
Uszczelki do stolarki to jeden z tych produktów, gdzie trudno o rewolucję. Raczej jest to powolna ewolucja, mająca na celu poprawę ich właściwości. O materiałach na uszczelki i ich właściwościach pisze szerzej Anna Grocholska.
PRODUKCJA, str. 58. Optymalizacja kosztów produkcji
Optymalizacja kosztów produkcji to działania, które mają na celu obniżenie jednostkowych nakładów finansowych związanych z wytworzeniem wyrobu gotowego. Niższe koszty produkcji powodują obniżenie ceny wyrobu przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej marży. Jak przeprowadzić optymalizację, by zyskała na tym firma, jej pracownicy i klienci? Tego dowiedzą się państwo z tekstu Adama Pietrzyka.
ZARZĄDZANIE, str. 62. Sklep w sieci to już konieczność
Wartość rynku e-commerce stale rośnie, szczególnie dużą dynamikę wzrostu wiele firm notowało w początkowym okresie pandemii. Rozwój handlu online doceniają także sprzedawcy materiałów budowlanych, w tym z branży stolarki otworowej. Handel internetowy w branży budowlanej zgłębiła Magdalena Rocka.
ZARZĄDZANIE, str. 64. Firma z kulturą
W procesie budowania pozycji rynkowej przedsiębiorstwa wykorzystują różnorodne narzędzia marketingowe. Większość z nich, zwłaszcza gdy jest skuteczna, szybko może być skopiowana przez konkurencję. Jest to natomiast trudne, jeśli chodzi o kulturę organizacyjną. Budowana długofalowo i świadomie staje się najbardziej skutecznym sposobem wzmacniania pozycji konkurencyjnej na rynku. Jak budować taką kulturę we własnej firmie, radzi prof. Henryk Mruk.
VADEMECUM, str. 68. Okucia do okien i drzwi
Na wielu rynkach eksportowych polska stolarka może z powodzeniem sprzedawać powszechne u nas rozwiązania. Jednak są i takie, gdzie trudno byłoby forsować okna i drzwi, w których klienci nie odnajdą tradycyjnych w ich kraju okuć. W których państwach okucia są inne niż wszędzie indziej? O tym w tekście „Co kraj, to (okuciowy) obyczaj?” Pawła Gregorczyka.