Forum Branżowe - 09.2020

GOŚĆ NUMERU, str. 2. Robimy swoje

We wrześniowym numerze naszego miesięcznika gościmy Rafała Kędziorę i Grzegorza Wiśniewskiego – właścicieli firmy Wikęd. W wywiadzie opublikowanym na pierwszych stronach gazety jest mowa o przyczynach spektakularnego sukcesu sprzedażowego, choć właściciele nie uczestniczą w wielkich akcjach marketingowych. Dbają natomiast o dział handlowy, organizują szkolenia i wspierają marketing szeptany. I oczywiście pilnie obserwują rynek – Rafał Kędziora mówi: „Teraz inwestorzy wymagają nowoczesnych drzwi, nie tylko pod względem technologicznym, ale także designu”. A Grzegorz Wiśniewski dopowiada: Strzałem w dziesiątkę okazały się minimalistyczne skrzydła, które często idą w parze z dużymi naświetlami, dając kapitalne połączenie wizualne”.

Całą rozmowę polecamy uwadze państwa.

 RAPORT, str. 13. Stolarka w Europie

„Z najnowszego raportu Centrum Analiz Branżowych „Europejski rynek okien i drzwi, edycja 2020” wynika, że 266 euro to średnia cena okna u europejskich producentów. Najdroższe wytwarzają Holendrzy i Belgowie, najtańsze – Rumuni, Bułgarzy oraz Bośniacy, którzy coraz aktywniej rozwijają eksport do krajów Europy Zachodniej. Różnice cenowe pomiędzy najdroższymi oraz najtańszymi oknami w rożnych krajach bywają nawet kilkakrotne. Nie można tego wytłumaczyć dość mocno zróżnicowaną strukturą materiałową wyrobów. Zarówno w przypadku okien z PCW, jak i drewnianych oraz aluminiowych dysproporcje pomiędzy cenami tych z poszczególnych krajów są bardzo wyraźne. Dla przykładu firmy niemieckie sprzedają okna z PCW średnio o ponad 80 proc. drożej niż polskie”.

Zacytowaliśmy początkowy fragment artykułu Maksymiliana Mirosa, aby zaciekawić państwa tym interesującym tekstem.

RYNEK, str. 39. Skrzydła do używania

Kilka lat temu w mediach społecznościowych krążyło zdjęcie przedstawiające drzwi wewnętrzne, których skrzydło po otwarciu i ustawieniu w pozycji poziomej można było zamienić w stół do ping ponga. Jest to projekt, którego autorem jest Tobias Franzel. Drzwi zrobiły międzynarodową karierę, przynajmniej w internecie. W sieci można znaleźć także zdjęcie takich, których skrzydło obraca się wokół własnej osi, zamieniając się w… schody. Oba przykłady są jednak ciekawostkami, bo ludzie raczej szukają do swoich domów rozwiązań standardowych. Standardowych – czyli jakich? Po prostu trzeba wiedzieć więcej.

INTERNET, str. 40. Sprzedaż czy prestiż?

Zakupy przez internet są w obecnych czasach nie tylko szybkie, wygodne, ale i bezpieczne… dla zdrowia. Wiele osób, które dotychczas nie były przekonane do e-commerce, w okresie pandemii zmieniło zdanie. W sieci można kupić na przykład bramy garażowe. Czy taka transakcja jest możliwa całkowicie online? Wielu naszych czytelników odpowie przecząco. Dlatego tym bardziej warto przeczytać, co myślą ci, którzy sprzedaż przez internet prowadzą.

PROFILE, str. 52. Coraz lepsze okno

Systemodawcy profili stale modyfikują swoje rozwiązania. Celem jest poprawa parametrów stolarki oraz poszerzenie oferty. Nie opracowują rozwiązań z myślą o tym, jak mogą ułatwić pracę wytwórcom, ale jednym z efektów zmian może być optymalizacja produkcji. Jak zatem, według dostawców profili, nowe rozwiązania wpłynęły na usprawnienie produkcji okien w ostatnim czasie?

Artykuł Magdaleny Rockiej powstał po serii rozmów z przedstawicielami systemodawców.

FASADY, str. 58. Ciepło ze szkła

Szklenie grzewcze ma potencjał, aby wyeliminować wiele złożonych instalacji wypełniających kubaturę budynków niczym wiązki nerwów. W Polsce długo nikt nie interesował się wdrożeniem tej technologii i produkcją seryjną. Ale czas nie stoi w miejscu – istnieją w naszym kraju pierwsze realizacje. Należy do nich bez wątpienia Muzeum Kościuszkowskie w Krakowie. Placówka ta ma za sobą pierwszy sezon obserwacji działania złożonego systemu przeszkleń dachowych o powierzchni 300 m2. Jak sprawdza się w praktyce? Czy zapewnia przejrzystość zadaszenia? Na te i inne pytania znajdą państwo odpowiedź w artykule Sylwii Melon-Szypulskiej.

 VADEMECUM STOLARKI, str. 70. Nitka w narożniku

Większość producentów okien z PCW odchodzi od tradycyjnego zgrzewu z szerokim rowkiem. Stosuje zgrzewarki ograniczające lub całkowicie eliminujące wypływkę podczas zespalania profili. Dostawcy tych maszyn proponują kilka rozwiązań. Jakie konkretnie maszyny mają w ofertach takie firmy jak Urban, Prez-Met, Emmegi czy Murat? Artykuł bez wątpienia powinni przeczytać producenci stolarki, którzy zastanawiają się nad zmianą parku maszynowego.

 MARKETING, str. 86. Wywieranie wpływu

Ludzie w biznesie podejmują decyzje pod wpływem różnorakich impulsów. Mogą one mieć charakter naturalny, intuicyjny, ale mogą być też celowo stosowane. Istota wywierania wpływu sprowadza się do używania rożnych sposobów, aby przejmować kontrolę nad podejmowanymi przez innych decyzjami. W punktu widzenia etyki, ważny jest cel, który przyświeca osobie stosującej techniki wywierania wpływu. W przypadku, kiedy celem jest dobro wspólne, wówczas mówi się o wywieraniu wpływu lub technikach perswazji. Jeśli natomiast ktoś zamierza kogoś oszukać, osiągnąć własny cel kosztem drugiej osoby, wówczas mówi się o socjotechnikach albo manipulacji. Narzędzia są neutralne etycznie. Należy je wykorzystywać dla wspólnego dobra, osiągania porozumienia na zasadzie wygrany – wygrany. Warunek: trzeba je poznać. Te najważniejsze objaśnił w swoim tekście prof. Henryk Mruk.

Zapraszamy do lektury!

1