Forum Branżowe 09.2019
GOŚĆ NUMERU, str. 2. Osłonowe innowacje
We wrześniowym numerze naszego miesięcznika gościmy Jarosława Barana, dyrektora sprzedaży krajowej w firmie Selt. W wywiadzie opublikowanym na pierwszych stronach gazety mówi on o innowacyjnych produktach firmowych, które będzie można zobaczyć na Pierwszej Krajowej Wystawie Innowacji. Dalej, w odpowiedzi na kolejne pytania Roberta Klosa rozwija temat udziału właściciela w tworzeniu nowych rozwiązań; omawia także obowiązujące w firmie podejście do własnej oferty. Z tym wiąże się najważniejsza myśl wywiadu: „Sklep internetowy nie jest dla nas kanałem dystrybucji, ale ważnym elementem wsparcia tradycyjnej sieci sprzedaży.”
SONDA, str. 16. W perspektywie 10-lecia
W numerze druga część naszej sondy, przygotowanej z myślą o Pierwszej Krajowej Wystawie Innowacji. Wydała nam się bowiem interesująca konfrontacja myślenia państwa – naszych czytelnikow – z tym, co zobaczymy w Nadarzynie. Zapraszamy najpierw do lektury, a w pierwszych dniach października – na wystawę.
WYSTAWA INNOWACJI, str. 30. Architektom ku nauce
Określenia: baby boomers, generacje: x, y, z, stworzyli amerykańscy humaniści. Przyjęły się globalnie, a przywoływane są najczęściej w kontekście rynku pracy. Grupa zawodowa architektów składa się, tak jak wszystkie inne społeczności branżowe, z coraz mniej aktywnej zawodowo generacji baby boomers, pokolenia „x”, które zaczynało karierę w latach dziewięćdziesiątych, dzisiejszych trzydziestolatków, czyli pokolenia „y”, i najmłodszej generacji „z”, która już w niedalekiej przyszłości będzie decydować o kształcie architektury. Niewykluczone, że wszyscy będą musieli scalić się do pokolenia ery informatycznej „c” – connect, communicate, change. W artykule przyjrzyjmy się, jak w polskich warunkach wyglądało projektowanie w kolejnych okresach kariery poszczególnych generacji. Cały tekst polecamy uwadze państwa.
TECHNOLOGIE, str. 32. Drukarka zamiast linii?
Już w zeszłym roku pojawiły się w światowych mediach branżowych informacje, że firma Nordan wyprodukowała okno na drukarce 3D. Czyli, de facto, wydrukowała je. Maszyną, dzięki której się to udało, jest wielkoformatowa drukarka, dostarczona przez szwedzką fi rmę BLB Industries. Urządzenie zostało zainstalowane w zakładzie, w miejscowości Bor w Szwecji. Nordan deklaruje, że jego celem jest produkcja dla całej grupy, w celach komercyjnych. Ale posiadanie drukarki niesie także inne korzyści. Jakie? O tym w artykule.
OKNA, str. 42. Niebo nad głową
Istnieje sporo wersji okien dachowych. Gdy chcemy takie okno zaoferować klientowi, dobrze jest na początek zastanowić się, jakie cechy będą dla niego najważniejsze. Warto wziąć pod uwagę przede wszystkim: materiał ram, rodzaj przeszklenia (od niego zależy izolacyjność termiczna) oraz sposób otwierania, a także maksymalny, dopuszczalny kąt nachylenia połaci dachowej. W artykule oprócz systematyzacji wiedzy na te tematy, znajdą państwo podpowiedzi producentów dotyczące wyboru okien dachowych. Naprawdę warto je poznać.
AUTOMATYKA, str. 50. Dom, który się uczy
Nazwanie zintegrowanego zarządzania automatyką domową mianem inteligentnego domu jest określeniem nieco na wyrost. Wszystkie działania muszą być przecież zaprojektowane przez człowieka. Czy szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwoli technice domowej wyjść poza narzucone schematy? Wszak prawdziwie „inteligentny” budynek powinien korzystać z systemów, które wykazują cechy sztucznej inteligencji, czyli mają zdolność kojarzenia, podejmowania decyzji, przewidywania i uczenia się. Czy takie systemy już istnieją? Zapraszamy do lektury.
MASZYNY, str. 70. Co może robot
Produkcja okien i drzwi została w ostatnich latach mocno zautomatyzowana przez maszyny CNC. Często współpracują ze sobą, wykonując określone cykle produkcyjne bez udziału człowieka. Mimo to w zakładach pozostało jeszcze wiele pracy fizycznej, którą mogłyby ograniczyć, ułatwić lub wyeliminować roboty. Jakie to prace? Odpowiedź na to pytanie – w artykule.
USZCZELNIENIA, str. 73. Mała, ale ważna
Idealna uszczelka powinna być bardzo plastyczna, aby dopasowywać się do każdego rodzaju okien. Poza tym musi być trwała. Czy taki produkt istnieje? Niestety nie, choć wiele dostępnych na rynku ma cechy, które są niemal bliskie ideału. Co warte podkreślenia, uszczelki stanowią ok. dwu procent wartości okna. Oznacza to, że z punktu widzenia producenta czy systemodawcy jest to element o małym znaczeniu w procesie produkcyjnym. Jednak okno bez uszczelki nie spełniałoby podstawowych funkcji. A zatem trzeba przeczytać nasz artykuł i przypomnieć sobie wszystkie ważne informacje na temat tego małego, ale niezmiernie ważnego komponentu stolarki.
Zapraszamy do lektury!
W tej edycji naszego miesięcznika szczególnie polecamy uwadze państwa szkice ołówkiem nowości produktowych, które na żywo zobaczyć będzie można na Pierwszej Krajowej Wystawie Innowacji (str. 25 i następne). Autorką rysunków jest Katarzyna Kaźmierska.