Forum Branżowe - 05.2022

Chcesz zyskać dostęp do e-wydań?Zamów prenumeratę

GOŚĆ NUMERU, str. 4. Karuzela cenowa

W majowym wydaniu naszego miesięcznika gościmy tym razem zgrany duet – dwóch współwłaścicieli firmy Awilux, Marka Sprengla i Karola Szkudlarczyka. Rozmawiają oni z Robertem Klosem o tym, jak ich firma radzi sobie z rosnącymi cenami i problemami z dostępnością komponentów, a także jakie największe zagrożenia dostrzegają na horyzoncie. Opowiadają też o wprowadzeniu nowego systemu okiennego do oferty – jak na taką niespodziewaną zmianę zareagowali partnerzy handlowi? Więcej ciekawych informacji znajdą Państwo w naszym wywiadzie okładkowym.

RYNEK, str. 17. Szansa w kryzysie

Za nami 28. edycja Forum 100. Spotkanie odbyło się w formie hybrydowej 26 kwietnia 2022 roku w Centrum Olimpijskim w Warszawie. Było to pierwsze od 2019 r. spotkanie na żywo menedżerów branży stolarki, podczas którego mogli podzielić się swoimi doświadczeniami i omówić tematy ważne dla branży.

RYNEK, str. 20. Wysokie oceny o dostawcach szkła

Prezentując opinie producentów okien o swoich dostawcach, pisaliśmy już o ocenach dostawców okuć (luty), profili aluminiowych (marzec) oraz tworzywowych (kwiecień). Tym razem przychodzi kolej na oceny dostawców zespoleń szybowych. W odróżnieniu jednak od poprzednich prezentacji, które opierały się na badaniach sprzed dwóch lat i wcześniej, tym razem źródłem będzie tegoroczne badanie CAB, przeprowadzone na początku br. Jest to trzynasta już edycja badania „Opinie producentów okien o swoich dostawcach”.

SONDA, str. 24. Farby proszkowe i lakiery

Farby proszkowe pojawiły się na rynku kilkadziesiąt lat temu jako ekologiczna alternatywa dla stosowanych od wieków produktów na bazie rozpuszczalników. W paru dziedzinach przemysłu stały się standardem, ale na ogół postrzegane są jako opcja droga i kłopotliwa. Niesłusznie! O zaletach farb proszkowych pisze Agnieszka Bykowicz.

OKNA I DRZWI, str. 30. Duże przeszklenia to duże wyzwania

Nie jest tajemnicą, że w architekturze panuje trend na duże przeszklenia. Muszą się w nim odnaleźć wytwórcy, bo takie szyby oznaczają spore wyzwania produkcyjne i logistyczne. Być może dlatego pojawiły się firmy, które wyspecjalizowały się w produkcji systemów przesuwnych o dużych gabarytach. Produkcji dużych drzwi tarasowych przyjrzał się Paweł Gregorczyk.

OKNA I DRZWI, str. 32. Szprosy znowu w modzie

Są znane od wieków, to popadają w zapomnienie, to wracają do łask. Dziesięć lat temu były na topie, teraz znowu stają się modne. Z czego wynika popularność szprosów i jak wygląda ich współczesna wersja – o tym szerzej w artykule Agnieszki Michalik.

OSŁONY I BRAMY, str. 34. Trend ku automatyce

Rolety sterowane automatycznie to inwestycja w komfort użytkowników, którzy korzystają z nich na co dzień. I choć rosnące ceny mogą niektórych zniechęcać do zakupu dodatkowego wyposażenia, to trend ku automatyce osłon zewnętrznych jest wyraźny. O szczegółach pisze Magdalena Rocka.

FASADY, str. 36. Fasady inne niż wszystkie

Póki co trudno znaleźć dobrą alternatywę dla materiałów używanych do wznoszenia fasad od dziesiątków lat, czyli szkła i aluminium. Ale próby cały czas trwają. Jedną z propozycji jest folia ETFE, która ma właściwości hydrofobowe – czy to godny zamiennik dla szkła? Na to pytanie odpowiada architekt Sylwia Melon-Szypulska.

ROK SZKŁA, str. 44. Szyby bezpieczne dla ludzi

Przeciętny inwestor zainteresowany bezpieczeństwem swego lokum interesuje się przede wszystkim oknami ze szkłem przeciwwłamaniowym, które chronią jego mienie. Natomiast dla ludzi ważne są także inne cechy, m.in. ograniczenie ryzyka pokaleczenia odłamkami w razie stłuczenia szyby. O szybach bezpiecznych dla ludzi pod każdym względem pisze szerzej Anna Grocholska.

MONTAŻ, str. 48. Piany na ładną pogodę

O pianach montażowych zazwyczaj przypominamy sobie zimą – wtedy, gdy temperatura spada poniżej zera i czas przestawić się na tzw. piany zimowe. Rzadko natomiast mówi się o pianach letnich. Co to za produkty? Opowiada o nich Mariusz Hanysz.

ZARZĄDZANIE, str. 53. Skuteczna promocja przedsiębiorstwa

Kluczową funkcją przedsiębiorstwa jest sprzedaż dóbr i usług, aby pokryć poniesione koszty i zarobić na rozwój. Klienci łatwiej kupią produkty, jeśli o nich wiedzą, znają markę oraz oferowane przez nią korzyści i wartości. Temu służy korzystanie z odpowiednich narzędzi promocji w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Więcej na ten temat w tekście prof. Henryka Mruka.

RAPORT, str. 54. Liderzy rynku okien i drzwi – województwo małopolskie

W naszej prezentacji liderów rynku okien i drzwi w poszczególnych regionach Polski przenosimy się do województwa małopolskiego. Obszar ten okazuje się być kluczowym dla krajowej branży stolarki otworowej, ponieważ tutejsze firmy generują lwią część przychodów tego segmentu gospodarki.

VADEMECUM, s. 58. Drzwi

Jak podaje Centrum Analiz Branżowych, w 2020 roku w Europie wyprodukowano drzwi o wartości 20,6 mld euro. Polska z produkcją rzędu 1,25 mld euro ma 6-procentowy udział w rynku. Ustępujemy jedynie Niemcom, Włochom, Hiszpanom, Francuzom i Brytyjczykom. Więcej na ten temat, a także o trendach w drzwiach wewnętrznych i zewnętrznych znajdą Państwo w naszym vademecum.

1