Forum Branżowe - 05.2020

GOŚĆ NUMERU, str. 2. Scenariusz na kryzys

W majowym numerze naszego miesięcznika gościmy Zbigniew Mendla, doktora nauk społecznych. W wywiadzie opublikowanym na pierwszych stronach gazety mówi on o pandemii w gospodarce, czyli także w firmach związanych ze stolarką. Rozmowa pełna jest stwierdzeń godnych przemyślenia, które należy odnieść do własnej sytuacji rynkowej. Jedno z najważniejszych zdań wywiadu pada na końcu: „Warto pamiętać, że prawdopodobieństwo sukcesu i przetrwania każdej firmy rośnie wprost proporcjonalnie do tego, czy przyjmie strategię, że próg  rentowności powinien jej zapewnić rynek krajowy. Te, które wciąż stawiać będą w rachubach wyłącznie na eksport, mogą się srodze zawieść”.

 RANKING, str. 14. Najwięksi dostawcy

Wiemy, że w 2020 roku, a być może także w przyszłym, można zapomnieć o wzrostach, z jakimi mieliśmy dotychczas do czynienia. Rok ubiegły był w firmach z branży stolarki okresem spowolnienia, ale ci najwięksi poradzili sobie całkiem dobrze. O ile w 2018 roku obroty pięćdziesięciu dostawców zwiększyły się o blisko 9 proc., to w 2019 roku wzrost nieznacznie przekroczył 6 procent. Był mniejszy, ale nadal imponujący.

Jak w wyniku analiz przeprowadzonych przez CAB ukształtował się ranking największych dostawców komponentów do stolarki? Trzeba sprawdzić w naszej gazecie.

 MARKETING, str. 18. W trudnych czasach

Gdy nadchodzi kryzys, większość firm wprowadza program oszczędnościowy, który zazwyczaj zaczyna się od cięć w marketingu. Jednak historia wielu przedsiębiorstw udowadnia, że reklama w takim okresie może przynieść wysokie plony. Zatem wydawać na marketing czy na nim oszczędzać? Rozstrzygnięcie tego dylematu, mamy nadzieję, znajdą państwo u nas.

 PRZESZKLENIA: str. 26. Schowane za szybą

Wydawać by się mogło, że szyby w oknach muszą być przezroczyste. Chodzi przecież o to, aby do wnętrza docierało jak najwięcej światła słonecznego. Tymczasem są wyjątki. W placówkach służby zdrowia, bankach, gabinetach kosmetycznych i wielu innych miejscach z różnych przyczyn powszechnie stosuje się szyby nieprzezierne. O jakie konkretnie rozwiązania chodzi? Zapraszamy do przeczytania całego artykułu.

OKLEINY: str. 32. Folie rozwojowe

Wielu inwestorów chce mieć kolorowe okna. Tradycjonaliści wybierają kolor drewna, bardziej odważni – intensywne barwy. Okleinuje się przede wszystkim profile z PCW i aluminium. Powód jest prosty – to potrzeba poszerzania oferty pod kątem designu i odpowiedź na oczekiwania rynku pod tym względem. Obecnie nie wystarczają już jednak tradycyjne folie. Czego zatem poszukuje się na rynku? W artykule, który publikujemy, są odpowiedzi na to pytanie.

 MASZYNY, str. 36. Fabryka bez ludzi?

Szacuje się, że na polskim rynku pracy w najbliższych latach zabraknie trzech, a nawet czterech milionów pracowników. Do 2050 roku  ta liczba wzrośnie do 10 mln. Dla gospodarki i przedsiębiorstw to jedno z najważniejszych wyzwań. Jak wynika z ostatniego „Barometru rynku pracy” firmy Work Service, 56 proc. pracodawców ma problemy ze znalezieniem pracowników, a prawie 65 proc. polskich firm deklaruje, że ten niedobór odbija się na ich działalności. Czy odpowiedzią jest automatyzacja produkcji? Czy roboty mogą zastąpić ludzi? A może szansą jest kształcenie kadr? Te i inne problemy staramy się naświetlić w tekście. Mówią o nich także praktycy wywodzący się z Urbana, Ultimy, Federa oraz R&D Techu.

 OCHRONA PRZED SŁOŃCEM, str. 42. Kto tu rządzi?

O inteligentnych budynkach każdy chyba słyszał. Jednak to, jak działają nie dla każdego jest zrozumiałe. Nas jednak nie interesują w polecanym państwu artykule domy współpracujące z właścicielami w obsłudze, a to, jak te zdobycze technologiczne można wykorzystać w branży okien, drzwi czy osłon, przeznaczonych do budynków jednorodzinnych. Przyjrzyjmy się zatem dobrze znanym i popularnym produktom, ale w wersji „inteligentnej”. Zapraszamy do lektury, informując jednocześnie, że tekst należy do niedawno rozpoczętego cyklu „Vademecum stolarki”.

 KOMUNIKACJA, str. 50. Zachowania klientów

Wiosna 2020 roku, zdominowana przez koronawirus, wymaga opracowania planów działania oraz ich realizowania. Gospodarka nagle znalazła się w innym miejscu. Konieczne jest podporządkowanie emocji regułom zdrowego rozsądku. Jest to doświadczenie dla przedsiębiorstw i pracowników. Gwałtownie spadła liczba bodźców w otoczeniu. Trzeba sobie radzić samemu ze sobą. Stawiać cele, szukać sensu, budować plan dnia i go wdrażać. Łatwiej można sobie radzić przychodząc do pracy, do swoich zadań, niż pracując zdalnie, bez narzuconych ram i rygorów. Stojąc przed nowymi wyzwaniami, należy zwiększyć kontrolę rozumu nad emocjami, które są w nas. Jest to szczególnie trudne w kontaktach z klientami. Dlatego polecamy państwu artykuł profesora Henryka Mruka. Polecamy też jego blog: mruk.edu.pl/blog/

I jak co miesiąc serdecznie zapraszamy do lektury naszego miesięcznika.

Zobacz także

1