Forum Branżowe - 01.2020

GOŚĆ NUMERU, str. 2. Przyszłość to innowacje

W styczniowym numerze naszego miesięcznika gościmy Ignacego Peteckiego, właściciela firmy Petecki. W wywiadzie opublikowanym na pierwszych stronach gazety mówi on o genezie pomysłu na okno Future Energy, które odniosło sukces na Pierwszej Krajowej Wystawie Innowacji. Potwierdza też ogromny technologiczny skok, jaki dokonał się w stolarce przez minione dekady. Twierdzi, że przyszłość należy do tych, którzy są innowacyjni. A z tym wiąże się najważniejsza myśl wywiadu: „Każda firma bierze się z jakiegoś pomysłu na biznes. Im bardziej jest on nowatorski, tym większe szanse na sukces można z nim wiązać”.

PODSUMOWANIA, str. 12. Przed kolejną dekadą

W minionym roku poprosiliśmy setki, jeśli nie tysiące, menedżerów z naszej branży o ocenę sytuacji na rynku, opinię na temat kierunków rozwoju produktów, o wizję przyszłości. Opublikowane w „Forum” wypowiedzi są tylko fragmentem uzyskanego przez nas zbioru; jest on jednak bardzo reprezentatywnym dla całości. W bieżącym numerze znajduje się tylko część cytatów – dotyczą one odbiorców stolarki oraz dystrybucji. W kolejnej edycji oczyma menedżerów zobaczymy: rynek, komponenty i technologie i produkty. Bardzo polecamy całość uwadze państwa.

STOLARKA, str. 28. Rewolucja w oknach

W roku 2020 odbędą się jedne z ważniejszych dla branży targi związane z oknami i drzwiami, czyli Fensterbau Frontale w Norymberdze. Producenci, ale i dostawcy komponentów, będą na nich prezentować swoje nowości. Dlatego przedstawiciele części firm sygnalizują: „Warto nas odwiedzić, jednak nie możemy powiedzieć nic wcześniej”. W ten sposób np. Dobroplast zapowiada zupełnie nowe na rynku okno dachowe. Inne firmy są na etapie produkcji prototypu, więc wyrób jest dopiero przygotowywany. Z wielu względów – handlowych czy marketingowych – o nowościach, które mają być wprowadzone na rynek, niewiele się mówi przed ich premierą. Czy zatem produkty, które pokazane zostaną w 2020 r. bardzo nas zaskoczą?

Odpowiedź w artykule. Zapraszamy!

TECHNOLOGIE, str. 31. Drukowanie okien

Firma NorDan rozpoczęła 10 października 2019 roku w Szwecji sprzedaż okien wytwarzanych w drukarce 3D. Są to okna okrągłe, o średnicy od 40 do 120 cm. Ramy wytworzone są z biokompozytu, a stolarkę po demontażu można poddawać w całości recyklingowi.

O tym produkcie opowiada naszym czytelnikom Dag Kroslid, który jest dyrektorem operacyjnym w NorDan Group i dyrektorem zarządzającym w NorDan AB Sweden. Jest także członkiem zarządu szwedzkiego instytutu jakości (Swedish Institute for Quality SIQ) i członkiem komitetu szwedzkiej nagrody jakości. Obowiązkowo!

USZCZELNIENIA, str. 34. Drogi rozwoju uszczelki

W numerze, gdzie wiele artykułów dotyczy innowacji, nie wypada nie zapytać: Czy można mówić o nowościach uszczelkowych? Jest to komponent w oknie, przy projektowaniu którego konstruktorzy podążają za zmianami, narzuconymi przede wszystkim przez systemodawców czy producentów okien. Uszczelki muszą pasować do nowego systemu i materiału, w którym zostaną zastosowane. Według przedstawicieli branży uszczelek, wciąż można wprowadzać udoskonalenia czy nowości. Inną kwestią jest to, czy za nowe rozwiązania klient będzie chciał zapłacić.

Artykuł wzbogacają wypowiedzi przedstawicieli firm: Primo Profile, Hutchinson oraz AIB. Całość polecamy uwadze państwa.

FASADY, str. 62. Architektoniczna triada

Autorka artykułu, która jest architektem, wspomina: „Prowadziłam swego czasu niewielką wycieczkę nastolatków po królewskim Krakowie. Trudno było mi wykrzesać z jej uczestników silniejsze emocje w kontakcie z dawną architekturą. Dopiero nowe obiekty, z powłokami ze szkła i aluminium, wzbudziły entuzjazm młodych ludzi i skłoniły do wykonania bez żadnego przymusu charakterystycznego gestu potwierdzającego zainteresowanie – nakierowania obiektywu telefonu na fascynujący budynek i utrwalenia jego obrazu”. To wspomnienie prowadzi do interesujących refleksji o architekturze w szerokim, ponadczasowym ujęciu. Naprawdę warto!

MARKETING, str. 40. Uwagi o uwadze

Walka o uwagę odbiorców jest coraz trudniejsza, tym bardziej, że coraz powszechniejsze jest zjawisko multiscreeningu. Pod tym pojęciem kryje się korzystanie z kilku ekranów jednocześnie, np. sprawdzanie poczty elektronicznej na smartfonie podczas oglądania telewizji. Z raportu IR Center wynika, że multiscreening dotyczy aż 82,5 proc. internautów w Polsce! Rozproszenie uwagi odbiorców jest zatem na niebywałym poziomie. Warto zatem zadać sobie kilka pytań. Czy strona internetowa państwa firmy znajduje się u internautów na bardzo krótkiej liście regularnie odwiedzanych witryn? Czy profile przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych trafiają ze swoimi treściami do dużego grona osób? Czy komunikaty skupiają uwagę odbiorców?

Próba odpowiedzi na te pytania – w artykule. 

OPROGRAMOWANIE, str. 46. Papier czy komputer?

Zakres możliwości programów informatycznych, tworzonych dla zakładów produkcyjnych, jest zróżnicowany. Od podstawowych rozwiązań, jakimi jest optymalizowanie produkcji, po koordynowanie wszystkich etapów działania firmy, włącznie z logistyką. Potrzeby są różne. Zawsze jednak chodzi o ułatwienie pracy ludziom, jak najlepsze wykorzystanie maszyn i – co niezwykle ważne – ograniczenie możliwości popełniania błędów tzw. ludzkich. Tyle wie każdy obserwator współczesnego świata. Artykuł, który polecamy uwadze państwa, mówi o tym, jakich wyborów dokonują klienci firm oferujących oprogramowanie, czym się kierują w swoich wyborach, a co koniecznie powinni wziąć pod uwagę. Naszą autorkę wspierają swoją wiedzą przedstawiciele Orgadaty i Klaesa.

Zapraszamy do lektury!

Zobacz także

1