Forum Branżowe 01.2019
GOŚĆ NUMERU str. 2. Konkurenci, nie wrogowie
W grudniowym numerze naszego miesięcznika gościmy Wacława Figla, właściciela firmy OknoPlus. Oto, co o tym spotkaniu i wywiadzie opublikowanym na naszych łamach mówi autor, Robert Klos: „Rozmawiamy gównie o montażystach i sprzedawcach jako tych, którzy są ambasadorami marek na lokalnym rynku. To od ich zachowania, wiedzy i profesjonalizmu zależy w głównej mierze wizerunek marki w oczach inwestorów. To z doświadczenia kontaktu z doradcą w punkcie sprzedaży oraz z montażystą na budowie wynika postrzeganie naszych produktów, marek, naszej branży”. Inne, nie mniej ważkie tematy tej rozmowy – na początkowych stronach gazety.
MIESZANKA FIRMOWA str. 15. „Forum” w czytaniu
W połowie grudnia 2018 roku agencja badawcza KFcati przeprowadziła ankietę wśród menedżerów z firm produkujących wyroby stolarki budowlanej. Zapytała w niej m.in. o to, jakie czasopisma i portale są im znane; które czytają, a które poleciliby kolegom z branży. Z podsumowań wiadomo, że podobnie jak rok temu, najbardziej znanymi i czytanymi są media naszego wydawnictwa: miesięcznik „Forum Branżowe” i serwis internetowy. Uzyskały one aż 92 proc. wskazań przy pytaniu o znajomość, a niemal 60 proc. menedżerów przyznało, że je czytuje. Prawie połowa je poleca swoim kolegom i współpracownikom. Jak na tym tle przedstawiają się inne tytuły? O tym w artykule.
RANKING str. 16. Dojrzała branża
Kiedy w roku 2001 stworzyliśmy pierwszy ranking przedsiębiorstw z naszej branży, zaledwie kilka przekroczyło wtedy poziom 50 mln euro przychodów ze sprzedaży. Na czele były wówczas polskie oddziały zagranicznych firm produkujących komponenty do wytwarzania okien: dostawcy profili, okuć czy szyb. Dzisiejsza sytuacja jest radykalnie odmienna. Czyli jaka? Trzeba spojrzeć w listę rankingową, którą opublikowaliśmy na dwóch kolejnych stronach naszego pisma. Jej przygotowanie zawdzięczamy zespołowi Centrum Analiz Branżowych.
PODSUMOWANIE str. 22. Rok 2018 w pigułce
O czym się mówiło; jakie kwoty przeznaczano na dalszy rozwój; do jakich zmian personalnych doszło w firmach; co najchętniej czytano na naszej stronie internetowej – to zasadnicze tematy naszego wielkiego, redakcyjnego resumé. Pozostaje nam tylko zaprosić państwa do lektury.
OKNA str. 36. Trudniej przez dach
Jakiś czas temu portal e-dach.pl opublikował ankietę dotyczącą preferencji w zakupie okien dachowych. W interesującym nas w tej chwili kontekście, bezpieczeństwo i przeciwwłamaniowość respondenci umieścili na dalekim miejscu potrzeb. Na tę cechę zwracało uwagę tylko 14 proc. ankietowanych. Liczy się przede wszystkim sposób otwierania, czyli wygoda (21,8 proc.), ale ogromnie ważna jest także termoizolacyjność (22 proc.). Niemniej okna dachowe o podwyższonej odporności na włamanie są dostępne i choćby dlatego warto się im dokładniej przyjrzeć. Autorka opisuje kolejno: wzmocnione ramy, dalej – szyby – nie tylko zawierające przeciwwłamaniowe szkło, ale też zabezpieczone przed niepowołanym zdemontowaniem. Na końcu prezentowana jest spora gama rozwiązań okuciowych. Cały artykuł polecamy uwadze naszych czytelników.
FASADY str. 42. Wybrane spośród wielu
Czyli rzecz o najpiękniejszych rozwiązaniach fasadowych w subiektywnym wyborze autorki – taki powinien być podtytuł artykułu Sylwii Melon-Szypulskiej – która sama będąc architektem, z całym bagażem wiedzy i doświadczenia obserwuje otoczenie. Wśród wybranych przez nią znalazły się: budynek o nazwie Morpheus z Makao, Amazon Spheres w Seattle, Hotel Oasia w Singapurze oraz biurowiec Cirrus z Warszawy. O tym, co zdecydowało o wskazaniu tych, a nie innych rozwiązań, przeczytać można na naszych łamach. Zapraszamy.
AKCESORIA str. 46. Balkon do zbadania
Chyba po raz pierwszy zajmujemy się tematem balkonów szklanych. Jest ich coraz więcej w nowo powstających obiektach, więc mamy motywację. W artykule zajmujemy się zarówno kwestią popytu na te rozwiązania, jak i sprawą wymagań formalnych, które muszą być spełnione. Wszystkie informacje, potwierdzone przez przedstawicieli producentów, zasługują na uwagę i przemyślenie. Może warto włączyć balkony szklane do asortymentu swojej firmy?
AUTOMATYZACJA str. 52. Inteligentna fabryka
Produkcja okien i drzwi jest w dużej mierze zautomatyzowana. Głównym zadaniem branży na najbliższe lata będzie dalsze ograniczenie pracy ręcznej i wdrażanie czwartej rewolucji przemysłowej. Inaczej – Przemysłu 4.0. Co to oznacza? Naczelną ideą jest spersonalizowanie produkcji. Wyroby typowe, produkowane „na magazyn”, ustąpią miejsca indywidualnie projektowanym, których wykonanie dotychczas było bardziej czasochłonne i kosztowne. To istota zmiany. O innych, najważniejszych jej aspektach – w artykule.
ZARZĄDZANIE str. 68. Sukcesja w firmie rodzinnej
Znaczna część założycieli firm rodzinnych, chciałaby – nie tylko z racji wieku – wycofać się z bieżącego działania operacyjnego i korzystać w szerszym niż dotąd zakresie z owoców swojej pracy; po prostu konsumować dorobek zawodowy. Potencjalnymi sukcesorami są przede wszystkim tzw. millenalsi (osoby urodzone między 1980, a 2000 rokiem). Ale… tylko 8,1 proc. dzieci obecnych właścicieli deklaruje w badaniach gotowość przejęcia firmy. Co jeszcze trzeba wiedzieć o sukcesji, by się do niej dobrze przygotować? Artykuł dr. Zbigniewa Mendla z pewnością odpowie na wiele pytań.
Życzymy owocnej lektury!