Arbonia inwestuje w Dobroplast i Invado

Autor: MR |Data publikacji: 2020-02-27

Arbonia Group opublikowała właśnie raport za 2019 r. Okazało się, że przychody netto wyniosły 1,416 mld franków (ok. 5,73 mld zł), co oznacza wzrost o 3,1 proc. w porównaniem z rokiem 2018.

Szwajcarski koncern ma kilka segmentów działalności, w tym także stolarki otworowej. Arbonia podaje osobno wyniki finansowe w dziale okien i drzwi i również krótko omawia sytuację na europejskich rynkach, na których prowadzi działalność.

Jeśli chodzi o Polskę to Grupa podaje, że wciąż jest tu prognozowany najwyższy wzrost ekonomiczny, a co za tym idzie, rozwój w budownictwie. Choć Szwajcarzy zauważają również negatywne czynniki na naszym rynku, takie jak brak wykwalifikowanej siły roboczej, rosnące koszty pracy i duży wzrost cen nieruchomości. Choć mimo wszystko zarząd Grupy spodziewa się, że w tym roku rynek budowlany w Polsce będzie się nadal rozwijał stabilnie.

Segment okien w Grupie składa się z kilku firm, wśród których jest Dobroplast. Tutaj przychody netto działu okien w minionym roku wyniosły 358,2 mln franków (ok. 1,45 mld zł) w porównaniu do 366,3 mln franków (ok. 1,48 mld zł) w 2018. Jest to więc spadek o 2,2 proc. Arbonia opisuje tu różne rynki, a także sytuacje w poszczególnych zakładach produkcyjnych, także w Dobroplaście.

Dobroplast notuje wzrost rentowności. Firma konsekwentnie pracuje także nad zmianą pozycji rynkowej – oferuje produkty w średnim segmencie cenowym, a nie niskim. Po podsumowaniu trzech ostatnich lat widać efekty tego działania, m.in. wzrosła sprzedaż produktu z półki premium P-Line. W zakładach produkcyjnych Dobroplastu w minionych latach przeprowadzono także wiele inwestycji, m.in. w dziale produkcji szyb zespolonych i profili.

Natomiast w segmencie drzwi przychody netto wyniosły w minionym roku 359,4 mln franków (ok. 1,45 mld zł) w porównaniu do 357,5 mln franków (ok. 1,44 mld zł) w roku 2018. Jest to wzrost o 0,5 proc. Do Grupy należy polski producent drzwi Invado. Arbonia podała, że w tej firmie w minionym roku przeprowadziła kilka inwestycji, m.in. zainstalowany został nowy system wykończenia obrzeży oraz zakupione zostały linie do wykonywania ościeżnic.

Te inwestycje poprawiły wydajność, a także zwiększyły jakość produktów, które są sprzedawane w Polsce, Czechach i Słowacji. W Invado powstała także nowoczesna spalarnia, która przyczyni się do znacznego ograniczenia emisji szkodliwych gazów od 2020 r.

Zobacz również

Salony okienne kluczowe dla sprzedaży okien w Polsce

Salony okienne kluczowe dla sprzedaży okien w Polsce

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Centrum Analiz Branżowych, salony okienne są zdecydowanie najpopularniejszym kanałem sprzedaży okien w Polsce. Aż 99 proc. producentów sprzedaje okna przez własne lub zewnętrzne, autoryzowane punkty.  

Rynek drzwi automatycznych będzie wart ponad 40 mld dolarów

Rynek drzwi automatycznych będzie wart ponad 40 mld dolarów

Wartość światowego rynku automatycznych drzwi będzie rosnąć. W roku 2026 wyniesie ponad 41 mld dolarów. Najwięksi gracze, to Geze, Dormakaba i Assa Abloy.

Koncern VKR powściągliwy w prognozowaniu

Koncern VKR powściągliwy w prognozowaniu

VKR podsumował rok 2019, w którym przychody ze sprzedaży wyniosły 21,5 mld koron i były wyższe o ponad 10 proc. w porównaniu do 2018 r. Wartość ta jest wyższa niż przychody wszystkich polskich producentów okien razem wziętych.

1