W dniu 8 czerwca odbyła się konferencja „Okno na Stany”, organizowana przez Decco. Prawie 100 uczestników miało okazję zobaczyć premierowo nowe systemy okienne dedykowane na rynek amerykański, który jawi się jako szansa na dynamiczny rozwój eksportu polskiej stolarki.
Konferencja na temat rynku stolarki okiennej w USA odbyła się 8 czerwca w Wiązownie pod Warszawą. Uczestnikom przybliżono rynek stolarki okiennej w tym kraju, najpopularniejsze typy okien oraz tamtejsze oczekiwania konsumenckie względem produktów. Omówiony został również proces produkcji okien amerykańskich oraz certyfikacji tych produktów.
Liczne grono uczestników wydarzenia wyraźnie wskazuje, że rynek amerykański budzi duże zainteresowanie polskich producentów. Nie powinno to dziwić. Jak zaprezentował w swoim wystąpieniu duet prowadzących podcast „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki”, Maksymilian Miros oraz Paweł Gregorczyk, USA to perspektywiczny rynek dla polskiej stolarki. Stany Zjednoczone plasują się wprawdzie dopiero na 14. miejscu wśród głównych kierunków eksportu okien i drzwi z Polski, ale jest najważniejszym pozaeuropejskim rynkiem naszej sprzedaży zagranicznej. USA to aż 58 proc. eksportu polskich okien i drzwi poza Stary Kontynent.
Eksport polskiej stolarki do Stanów Zjednoczonych dynamicznie rośnie od mniej więcej dekady. W ostatnich 10 latach wzrósł on dziesięciokrotnie do wartości ponad 40 mln euro. Obecny sezon dla naszych producentów zapowiada się na tamtym rynku znakomicie. I kwartał 2022 roku oznaczał spektakularne wzrosty sprzedaży rodzimych okien i drzwi na tamtejszym rynku w porównaniu z I kwartałem roku 2021. W tym okresie sprzedaliśmy produkty o wartości ponad 13 mln euro, co w porównaniu z 6,7 mln w analogicznym okresie roku wcześniejszego oznacza wzrost na poziomie niemal 100 proc.!
Sprzedaż europejskich rozwiązań na tamtejszym rynku to niejedyna droga rozwoju tego kierunku eksportowego. Ciekawą propozycję dla producentów stolarki przedstawiła firma Decco – podczas konferencji zaprezentowała ona nowe systemy okienne dedykowane na rynek amerykański (single-hung, double-hung, casement, patio door oraz double slide). Może to otworzyć polskim firmom w niedalekiej przyszłości nowe możliwości rozwoju sprzedaży zagranicznej.
Wojciech Janik, prezes Decco S.A.:
Do tej pory nie mieliśmy wielu zapytań od polskich producentów na temat amerykańskich systemów okiennych, jednak kilka było od największych firm na naszym rynku. Jak to w biznesie bywa, ponosimy pewne ryzyko wprowadzając te systemy, ale sprzedaż amerykańskich profili w naszym kraju to niejedyna droga. Chcemy jeszcze w tym roku uruchomić w USA nasz magazyn i rozpocząć sprzedaż nowych profili Decco amerykańskim producentom. To pozwoli nam zdobyć ogrom wiedzy na temat naszych rozwiązań i pomoże je rozwinąć.Pomysł zrodził się z potrzeby zaoferowania rozwiązań, których nie posiada konkurencja i to nam się udało. Widzimy w tym nowe szanse i możliwości. Same profile to jednak tylko część potrzeb. W Europie brakuje jeszcze odpowiednich okuć na rynek amerykański, więc w tej chwili możemy mówić o pierwszym etapie rozwoju tego projektu. Czy duże zainteresowanie naszą konferencją przełoży się na sprzedaż? Czas pokaże. Wiadomo jednak, że w tym sezonie rynek słabnie i trzeba poszukiwać nowych rozwiązań. Może rynek amerykański będzie dobrym kierunkiem do zwiększania sprzedaży?
Podczas kuluarowych rozmów pojawiły się opinie, że propozycja nowych systemów na rynek amerykański to przede wszystkim gratka dla dużych producentów. Wymagają one bowiem innych procesów produkcyjnych i dedykowanych na tamten rynek okuć. W praktyce może to oznaczać konieczność przygotowania oddzielnej linii produkcyjnej na potrzeby tego typu produktów. Jednak również mniejsze firmy widzą dla siebie szanse rozwoju na rynku amerykańskim, choć niekoniecznie chcą go zdobywać oknami opartymi na amerykańskich systemach.
Tadeusz Konaszuk, prezes Vikking:
Rynek amerykański to bez wątpienia studnia bez dna jeśli chodzi o możliwości rozwoju sprzedaży stolarki. Mamy niewielkie doświadczenie na tamtejszym rynku, jesteśmy na nim aktywni od kilku lat i z różnym skutkiem udaje nam się go penetrować. Postawiłem sobie za punkt honoru, by wzorem doświadczeń europejskich, oferować tam produkty klasy premium. Okazuje się jednak, że w USA nasze produkty z klasy ekonomicznej, które nie są bynajmniej wizytówką naszych możliwości, są traktowane już jako wyroby ekskluzywne. To doskonale pokazuje, z jak dużymi różnicami kulturowymi i biznesowymi mamy do czynienia.
Z zaciekawieniem patrzymy na zaprezentowane tu systemy amerykańskie, ale jest jeszcze masa pytań dotyczących produkcji, cen, logistyki, której koszty niestety wzrastają. Jest to jednak na pewno dobry kierunek. Gratuluję Decco otwartości, bo to prekursorskie rozwiązanie w skali europejskiej. Na pewno większym zainteresowaniem będzie się cieszyć ono wśród dużych polskich producentów, bo pozwoli im wystartować na tamtejszym rynku z dedykowanymi dla niego produktami. Myślę, że w przyszłości dobra stolarka europejska może wypierać systemy amerykańskie, ale to jeszcze przyszłość. Wiemy natomiast, że Vikking będzie starał się kusić amerykańskich klientów wysokiej jakości produktami o europejskiej jakości, zamiast próbować walczyć z dużymi producentami na typowe okna amerykańskie.
Duże zainteresowanie konferencją Decco wyraźnie pokazuje, że polscy producenci widzą szanse rozwoju na rynku amerykańskim. Sprzedaż polskich okien i drzwi w USA w pierwszych miesiącach tego roku wyraźnie pokazują, że ten rynek ma duży potencjał.
Tagi
Deccodouble slidedouble-hungeksport do USAkonferencjaokna amerykańskiepatio doorPlusy minusysingle-hungsystemy amerykańskieTadeusz KonaszukWojciech JanikZobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".