American dream? Rośnie sprzedaż w USA

Red.: PG |Data publikacji: 2020-01-03

Jak odnotowało Centrum Analiz Branżowych, po pierwszych 10 miesiącach 2019 r. polskie firmy odnotowały znaczny wzrost sprzedaży okien i drzwi w Stanach Zjednoczonych. Na innych rynkach spoza UE tak dobrze już niestety nie jest.

Wyniki eksportowe do Stanów Zjednoczonych mogą napawać optymizmem. Od stycznia do października 2019 r. polskie firmy sprzedały tam okna i drzwi PCW za 9,2 mln euro. Oznacza to wzrost o 19,9 proc. w porównaniu do pierwszych  10 miesięcy 2018 roku. W przypadku stolarki stalowej wzrost jest jeszcze bardziej imponujący. Wyniósł on bowiem 50 proc. do poziomu 3,5 mln euro.

Okna i drzwi aluminiowe to znacznie skromniejsze wzrosty – 2,4 proc. (3,5 mln euro). Spadki z kolei zaliczyli producenci stolarki drewnianej. Sprzedaż na poziomie 5,1 mln euro oznacza bowiem spadek o 0,5 proc. Polskie firmy sprzedały łącznie drzwi i okna za 23,4 mln euro (wzrost o 13,5 proc.).

Niestety informacje z innych rynków zagranicznych spoza Unii Europejskiej nie napawają już takim optymizmem. Jak podaje Centrum Analiz Branżowych, po dziesięciu miesiącach 2019 roku eksport do krajów spoza UE zwiększył się jedynie o 3,3 procent do 34,9 mln euro. Gdy uwzględnimy fakt, że 60 proc. tej sprzedaży trafia do Szwajcarii oraz Norwegii, uzyskamy pełną skalę zaangażowania polskich firm z branży stolarki na innych kontynentach.

Poziom sprzedaży w Szwajcarii na poziomie 13,1 mln euro to dokładnie ten sam wynik co przed rokiem. Z kolei do Norwegii sprzedano stolarkę za wartość blisko 1 mln euro niższą niż w analogicznym okresie roku 2018 r. Stany Zjednoczone oraz Kanada to jedyne pozaeuropejskie kraje, do których trafiły okna i drzwi PVC „made in Poland” za ponad 1 mln EUR.

Wykres. Eksport okien i drzwi PVC z Polski do krajów spoza UE po 10 miesiącach 2019 roku (mln EUR)

Zobacz również

Firmy inwestują w automatyzację produkcji

Firmy inwestują w automatyzację produkcji

Lisec w sierpniu tego roku zebrał zamówienia o wartości 34,5 mln euro. Jest to najwyższy wynik w historii firmy. Wyniki są świetne m.in. dzięki klientom z Polski.

Zabraknie montażystów?

Zabraknie montażystów?

Ekipy montażowe nie narzekają na brak pracy, wzrost cen stolarki nie wpłynął negatywnie na popyt, nie spowodował przestojów, a kalendarze na najbliższy czas są zapełnione. Czy ekipy montażowe są przygotowane na wielką falę renowacji budynków?

Amex-Bączek z jednym z najlepszych okresów w historii firmy

Amex-Bączek z jednym z najlepszych okresów w historii firmy

Amex-Bączek odnotował kilkunastoporocentowy wzrost sprzedaży w pierwszym półroczu. Firma planuje także inwestycję w moce produkcyjne.

1