Jak odnotowało Centrum Analiz Branżowych, po pierwszych 10 miesiącach 2019 r. polskie firmy odnotowały znaczny wzrost sprzedaży okien i drzwi w Stanach Zjednoczonych. Na innych rynkach spoza UE tak dobrze już niestety nie jest.
Wyniki eksportowe do Stanów Zjednoczonych mogą napawać optymizmem. Od stycznia do października 2019 r. polskie firmy sprzedały tam okna i drzwi PCW za 9,2 mln euro. Oznacza to wzrost o 19,9 proc. w porównaniu do pierwszych 10 miesięcy 2018 roku. W przypadku stolarki stalowej wzrost jest jeszcze bardziej imponujący. Wyniósł on bowiem 50 proc. do poziomu 3,5 mln euro.
Okna i drzwi aluminiowe to znacznie skromniejsze wzrosty – 2,4 proc. (3,5 mln euro). Spadki z kolei zaliczyli producenci stolarki drewnianej. Sprzedaż na poziomie 5,1 mln euro oznacza bowiem spadek o 0,5 proc. Polskie firmy sprzedały łącznie drzwi i okna za 23,4 mln euro (wzrost o 13,5 proc.).
Niestety informacje z innych rynków zagranicznych spoza Unii Europejskiej nie napawają już takim optymizmem. Jak podaje Centrum Analiz Branżowych, po dziesięciu miesiącach 2019 roku eksport do krajów spoza UE zwiększył się jedynie o 3,3 procent do 34,9 mln euro. Gdy uwzględnimy fakt, że 60 proc. tej sprzedaży trafia do Szwajcarii oraz Norwegii, uzyskamy pełną skalę zaangażowania polskich firm z branży stolarki na innych kontynentach.
Poziom sprzedaży w Szwajcarii na poziomie 13,1 mln euro to dokładnie ten sam wynik co przed rokiem. Z kolei do Norwegii sprzedano stolarkę za wartość blisko 1 mln euro niższą niż w analogicznym okresie roku 2018 r. Stany Zjednoczone oraz Kanada to jedyne pozaeuropejskie kraje, do których trafiły okna i drzwi PVC „made in Poland” za ponad 1 mln EUR.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".