American dream? Rośnie sprzedaż w USA

Autor: |Data publikacji:

Jak odnotowało Centrum Analiz Branżowych, po pierwszych 10 miesiącach 2019 r. polskie firmy odnotowały znaczny wzrost sprzedaży okien i drzwi w Stanach Zjednoczonych. Na innych rynkach spoza UE tak dobrze już niestety nie jest.

Wyniki eksportowe do Stanów Zjednoczonych mogą napawać optymizmem. Od stycznia do października 2019 r. polskie firmy sprzedały tam okna i drzwi PCW za 9,2 mln euro. Oznacza to wzrost o 19,9 proc. w porównaniu do pierwszych  10 miesięcy 2018 roku. W przypadku stolarki stalowej wzrost jest jeszcze bardziej imponujący. Wyniósł on bowiem 50 proc. do poziomu 3,5 mln euro.

Okna i drzwi aluminiowe to znacznie skromniejsze wzrosty – 2,4 proc. (3,5 mln euro). Spadki z kolei zaliczyli producenci stolarki drewnianej. Sprzedaż na poziomie 5,1 mln euro oznacza bowiem spadek o 0,5 proc. Polskie firmy sprzedały łącznie drzwi i okna za 23,4 mln euro (wzrost o 13,5 proc.).

Niestety informacje z innych rynków zagranicznych spoza Unii Europejskiej nie napawają już takim optymizmem. Jak podaje Centrum Analiz Branżowych, po dziesięciu miesiącach 2019 roku eksport do krajów spoza UE zwiększył się jedynie o 3,3 procent do 34,9 mln euro. Gdy uwzględnimy fakt, że 60 proc. tej sprzedaży trafia do Szwajcarii oraz Norwegii, uzyskamy pełną skalę zaangażowania polskich firm z branży stolarki na innych kontynentach.

Poziom sprzedaży w Szwajcarii na poziomie 13,1 mln euro to dokładnie ten sam wynik co przed rokiem. Z kolei do Norwegii sprzedano stolarkę za wartość blisko 1 mln euro niższą niż w analogicznym okresie roku 2018 r. Stany Zjednoczone oraz Kanada to jedyne pozaeuropejskie kraje, do których trafiły okna i drzwi PVC „made in Poland” za ponad 1 mln EUR.

Wykres. Eksport okien i drzwi PVC z Polski do krajów spoza UE po 10 miesiącach 2019 roku (mln EUR)

Zobacz również

Bogdański i Wiśniowski wspierają Sandecję, Abakus i Premium Grodzki sponsorami podlaskiego sportu

Bogdański i Wiśniowski wspierają Sandecję, Abakus i Premium Grodzki sponsorami podlaskiego sportu

Przez lata branża stolarki była mecenasem sportu, szczególnie lokalnego i nie inaczej jest w nowo rozpoczynającym się sezonie. W ostatnim czasie umowy sponsoringowe podpisały Abakus, Bogdański, Premium Grodzki oraz Wiśniowski.

Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025 – ruszyła sprzedaż biletów!

Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025 – ruszyła sprzedaż biletów!

Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025 odbędzie się w dniach 15–16 października 2025 w Hotelu Vienna House Andel`s Łódź. Serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w tym wydarzeniu.

Arkadiusz Muś założy partię polityczną?

Arkadiusz Muś założy partię polityczną?

W ostatnich dniach media obiegła informacja o tym, że na horyzoncie pojawiła się nowa partia polityczna, której inicjatorem miałby być Arkadiusz Muś, właściciel Press-Glass.