Somfy w sieci

Autor: WK |Data publikacji: 2018-10-21

Internetowa sprzedaż napędów i automatyki domowej jest coraz popularniejsza i przez najbliższe lata z pewnością będzie rosła.

Automatyka w internecie

Na Allegro dostępna jest oferta niemal wszystkich marek istniejących na polskim rynku oraz sporo sprzętu niemarkowego. Kupić można napędy do bram i rolet, elementy sterujące, kamery do monitoringu, systemy alarmowe, domofony i wideodomofony, elementy systemów inteligentnego domu.
Sklepy internetowe prowadzą najczęściej dystrybutorzy automatyki. Zwykle proponują szeroką ofertę złożoną z produktów wielu producentów. Dzięki temu indywidualny klient ma przegląd rynku i duży wybór. Swoje sklepy internetowe prowadzą również producenci automatyki. Jednak ich oferta jest zwykle mniej atrakcyjna dla ostatecznego klienta, gdyż ograniczona do własnych produktów sprzedawcy. Niektóre z tych sklepów dostępne są tylko dla partnerów handlowych producenta. Działają, by umożliwić zamawianie towaru poza godzinami pracy biur sprzedaży.

sklep internetowy somfy
Oferta sklepu internetowego. Zdjęcie: Somfy

Somfy stawia na swój sklep

Niedawno internetowa platformę sprzedażową uruchomiła firma Somfy. Jak informuje francuski producent, w ofercie sklepu znajdują się produkty typu plug&play, które pozwolą „łatwo rozpocząć przygodę z domem inteligentnym lub też rozwinąć dotychczasowy system smartHome”. Sugeruje to, że sklep powstał przede wszystkim dla promowania produktów zintegrowanej automatyki domowej. Jednak znajdziemy w nim także urządzenia do elektronicznego zabezpieczenia domu oraz popularne napędy do bram ogrodzeniowych i garażowych. Oferta podzielona jest na cztery główne kategorie: kamery, systemy alarmowe, inteligentny dom i napędy. Zakupów w sklepie Somfy może dokonać każdy klient, bez zakładania konta. Wszystkie produkty objęte są pełną gwarancją (dwu lub trzyletnią).

Producent vs sprzedawca – nadchodzi konflikt?

Po co Somfy otwiera własny sklep, skoro jego produkty dostępne są w wielu istniejących już sklepach internetowych? Producenci zwykle nie są szczególnie zainteresowani sprzedażą bezpośrednią do klienta detalicznego. Nie traktują własnego sklepu jako znaczącego kanału dystrybucji. Głównym, stabilnym źródłem przychodów jest grupa sprawdzonych dystrybutorów oraz producentów bram i rolet.

W przypadku napędów i elementów automatyki domowej znacznym ryzykiem jest udzielenie gwarancji kiedy nie ma się kontroli nad instalacja tego sprzętu. Stąd niektórzy producenci udzielają gwarancji tylko na produkty zamontowane i uruchomione przez autoryzowanych instalatorów. Dlatego w ofercie sklepu Somfy znalazły się produkty typu plug &play, których instalacja jest prosta, jak wymiana żarówki. Upowszechnienie takich wyrobów mocno może ograniczyć pozycję autoryzowanych instalatorów. Sprzedaż bezpośrednio przez producenta, zaś uderzyć w przychody sprzedawców. Konflikt wydaje się nieunikniony.

Własny sklep to plusy

Czy producenci mogą wynieść jakieś korzyści z działania własnego sklepu w Internecie? Bezpośredni kontakt z rynkiem ułatwia kontrolę nad cenami sprzedaży, może również mobilizować tych dystrybutorów, którzy są niechętni nowościom i swoją ofertę ograniczają do kilku sprawdzonych produktów. Czy tak będzie w przypadku Somfy? Czas pokaże…

O problemach i nadziejach producentów automatyki związanych ze sprzedażą w sklepach internetowych szerzej napiszemy w listopadowym wydaniu miesięcznika Forum Branżowe.