CPK: futurystyczne wizje z aluminium i szkła

Red.: |Data publikacji:

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego może być szansą na prestiżowe realizacje dla firm zajmujących się konstrukcjami aluminiowo-szklanymi oraz automatyką budynkową.

Zdjęcie: CPK

Za budowę nowego lotniska przesiadkowego w Baranowie, ale także za wykonanie 1600 km dojazdowych linii kolejowych odpowiada Centralny Port Komunikacyjny sp. z. o. o.  Spółka z kapitałem zakładowym 10 mln zł została zarejestrowana 30 listopada 2018 roku. Całość udziałów w niej posiada Skarb Państwa.

Niedawno CPK zaprezentowała pierwsze wizualizacje, które będą służyć opracowaniu wstępnej koncepcji architektonicznej obiektu. Prace są efektem warsztatów przeprowadzonych wspólnie z ambasadą Wielkiej Brytanii. Swoje wizje przyszłego lotniska przedstawiło sześć znanych biur projektowych, m. in: Zaha Hadid Architects, Foster and Partners oraz Grimshaw.

Zdjęcie: CPK

Większość z nich zaproponowała modułową budowę, która umożliwi powiększanie lotniska w miarę rosnących potrzeb. W futurystycznych wizjach dominują wielkopowierzchniowe konstrukcje ze szkła i aluminium, gdyż wszyscy projektanci chcą zapewnić w obiekcie maksymalny dostęp do światła dziennego. Ponadto we wnętrzach i na zewnątrz przewidziano dużo zieleni. Zastosowano ogrzewanie i chłodzenie pompami ciepła, wytwarzanie biopaliwa, zbieranie wody deszczowej i odpływowej. Ponadto korzystanie z elektrycznych pojazdów do transportu na terenie lotniska oraz robotów do obsługi pasażerów.

Zdjęcie: CPK

Spółka, która wkrótce ma być dofinansowana 300 mln zł z budżetu , zastrzegła, że nie jest zobowiązana do wykorzystania żadnej z propozycji, ale mają one być inspiracją przy dalszym projektowaniu portu. Na początku 2020 roku zleci masterplan lotniska, który określi jego dokładne parametry. O ostatecznym wyglądzie Centralnego Portu Komunikacyjnego ma zadecydować międzynarodowy konkurs architektoniczny. Według zapewnień rządu lotnisko miałoby powstać w 2027 roku. Początkowo obsługiwać ma 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 100 mln.  Pierwsza faza inwestycji będzie kosztować od 31 do 35 mld zł.

Zdjęcie: CPK

Jeśli lotnisko powstanie, niezależnie od wybranego projektu, stanie się inwestycją wymarzoną dla branży stolarki. Z pewnością będzie w niej można zastosować najnowocześniejsze rozwiązania.

Zobacz również

Okno z hydrożelem zmniejszy nagrzewanie się domów

Okno z hydrożelem zmniejszy nagrzewanie się domów

Okno z szybą hydrożelową to jeden z najnowszych wynalazków w dziedzinie stolarki. Okazuje się, że jeśli chodzi o okna, to wciąż jest ogromne pole do innowacyjności.

Nadchodzi nowa era w produkcji szkła

Nadchodzi nowa era w produkcji szkła

Szkło może być produkowane w czysty, zielony sposób. Nowe szkło float zaprezentował właśnie Saint-Gobain, nad podobnym rozwiązaniem pracuje AGC.

Światło, energia i bezpieczeństwo pożarowe w jednym oknie stropowym

Światło, energia i bezpieczeństwo pożarowe w jednym oknie stropowym

Aluprof zaprezentował dachowy świetlik fotowoltaiczny, oparty na profilu MB-SR50N EI. Świetlik uzyskał klasyfikację odporności ogniowej REI30, co potwierdza najwyższą klasę technologiczną rozwiązania, które łączy w sobie funkcje bezpieczeństwa oraz fotowoltaiki bazującej na kropkach kwantowych.

1